פורום חשמל

מוצגות 13 תגובות – 1 עד 13 (מתוך 13 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #78316

    שלום לכולם!
    עליי להזין לוח מפוחי עשן בהספק של 60HP
    ( 4 מנועים של 15HP למנוע)
    לפי החישוב זה יוצא 45Kw וזרם כללי של 100A בקירוב בעבודה,שעל פניו הייתי בוחר בכבל 35×4.
    בחוק החשמל לא מצאתי איזכור לגבי כבל חסין אש, אם כך באיזה כבל עליי לבחור?
    והאם עליי לקחת בחשבון זרמי התנעה בבחירת הכבל, למרות שהוא מונע דרך מתנע רך?
    והאם מותר לרדת בחתך מוליך האפס מכיוון שהעומסים מאוזנים?
    תודה מראש לעונים ולמאירים!

    #78317
    kobigross
    משתתף

    שלום

    כבל חסין אש הוא מסוג : NHXH FE180/E90 . נכון שבחוק החשמל אין איזכור לכבל הזה

    אבל מבחינת החישובים זה דומה לכבל מנחושת מסוג : XLPE .

    לגבי החישוב במקרה שלך : אתה צריך להכנס בלשונית של מאמרים באתר הזה ולמצוא את המאמר של

    אריאל בנושא העמסה והגנה על מוליכים מבודדים וכבלים.

    במאמר הזה יש הסבר מפורט לגבי בחירת כבלים בהתחשב : בטבלאות העמסה , במקדמי תיקון בהתאם להתקנת הכבלים

    במקדמי תיקון טמפרטורה , בחישוב מפל המתח בסוף הקו , בחישוב לולאת התקלה עבור בחירת המבטח .

    שים לב ! יש היום פרק חדש בחוק החשמל לגבי העמסה והגנה על מוליכים מבודדים וכבלים.

    לגבי זרמי התנעה לדעתי במנועים כאלו עם מתנע רך אין צורך לקחת בחשבון זרמי התנעה , רק במידה

    וקו ההזנה ארוך מאוד יש לבדוק מפל מתח בהתחשב בזרמי התנעה .

    לגבי חתך האפס איני יודע

    נחכה כמובן לתשובה של אריאל

    בברכה

    קובי

    #84194
    arielsegal
    מנהל בפורום

    קובי שלום
    אין מה להוסיף על תשובתך (ענית במדויק).
    כפי שרשמתי בעבר, אין בתקנות החשמל התייחסות לכל האתרים והמקרים.
    במקרים ואין התייחסות כזו מאמצים את התקנות מפרקים המכילים מתקנים דומים (במקרה של שאלתך מהמתקן הציבורי ברבי קומות)
    רצוי לציין שבמרבית הכבלים חסיני האש שנמכרים בארץ צבעי המוליכים אינם תקניים ויש להוסיף שרוולים לציון צבעי המופעים התקניים בארץ.

    #78325

    קובי תודה רבה על התשובה,
    אריאל תודה על ההתייחסות.
    לאחר התייעצות עם המהנדס כנראה שאבחר בכבל
    16 +25×3.
    רציתי לדעת אם גנרטור בהספק של 140KVA יוכל לספוג את הנעת 4 המנועים בבת אחת בשעת חירום, או שעדיף להכניס אותם לעבודה בהדרגה?
    תודה מראש לעונים!

    #84196
    zeev
    משתתף

    ע”מ להבין את התשובה , תשאל את עצמך: האם כשאתה נוהג ברכב, האם כדאי “לזרוק” את המצמד(הקלאצ’) בבת אחת כשאת בהילוך שלישי או רביעי בעת התחלת תנועה בעליה קשה?
    ברור לכל כי כל שינוי בתנועה או בתאוצה של מנוע שאמור להתגבר על מאמץ מכני(המנוע של הגנרטור צריך להתגבר על המומנט המכני הבולם של הגנרטור)עדיף שיעשה בהדרגה(למשל מתנע רך).
    עדיף לדרג את הפעלת המנועים גם בשעת חירום, נשאלת השאלה מה הדרישות של מהנדס הבטיחות או כבוי האש.
    זאב

    #78327
    kobigross
    משתתף

    שלום
    נראה לי שהכבלים שבחרתה מתאימים רק במידה והם מונחים בנפרד מכבלים אחרים וגם הם לא צמודים אחד לשני

    אני מציע לך לבדוק שוב את החישוב , בהתאם לתשובתי הקודמת .

    בהמשך לתשובתו של זאב נראה לי שבמידה ותבצע דירוג של זמן של כ- 5 שניות בין התנעה להתנעה

    זה יהיה יותר “בריא” לעבודת הגנרטור . בכל מקרה יש להתיעץ עם מהנדס הבטיחות / כיבוי אש .

    קובי

    #78328

    קובי וזאב תודה רבה!
    לוח המפוחים יותקן בצמוד לחדר חשמל הראשי המזין אותו, כך שבכבל הזנה באורך 10 מ’ ניתן להזניח מפל מתח בקו, ( תתקנו אותי אם אני טועה ) והוא יותקן בנפרד.
    הגנרטור בהספק של 140KVA יכול לספק 230A בערך, לעומת צריכה של 100A בעבודה של המנועים שמונעים בעזרת מתנע רך לכל אחד,מכאן נבעה שאלתי לעניין הנעתם הראשונה בחירום.
    בעניין דרישות הכיבוי,לא הוזכר אופן תחילת העבודה אלא שהמפוחים יכנסו לפעולה בשריפה.

    אני שמח לציין שאני פה בשביל הידע ונעים לקרוא
    תגובות מקצועיות וללמוד.
    תודה רבה לכולם!!

    #78329
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום
    1. חשוב לציין שהלוח חייב להיות מותקן מחוץ לאזור האש והמפוחים.
    2. קופסאות החיבורים יהיו מוגנות אש.
    3. ההגנות למפוחים ולמשאבות יהיו מגנטיות בלבד (ללא מנגנון תרמי).
    4. אפשרות הפעלה או הפסקה ידניים.
    בהצלחה

    #84200

    אריאל תודה על ההערות.
    הלוח יותקן בסמיכות לחדר חשמל ראשי וקיים גלאי אש וכמו כן מחולל אירוסול.
    קווי הזנות המפוחים שלמים לכל אורכם מן הלוח ישירות למנועים ובהוראת המתכנן לא הותקן מפסק פאקט בסמוך למנוע, האם זה תקין?
    האם האיסור על התקנת הגנה תרמית נובעת מכך ששריפה
    תגרום לחימום המנגנון התרמי ובכך המעגל ינותק?
    אם כן איך ניתן להגן על המנוע במקרה של עומס יתר?
    כמו כן יש אופציה להפעלה מרחוק/ידני/שעון.
    תודה רבה שוב!!!

    #78331
    arielsegal
    מנהל בפורום

    1. חשוב שיתוקן מחוץ למרחב בו עלולה להיות שריפה, רצוי על קיר חיצוני.
    2. אכן אין להתקין מפסק סמוך למנוע מחשש שמא ישכח מופסק.
    3. האיסור נובע מכך שבעת שריפה בשל החום עלולים המתקנים להיפסק מעומס יתר, זה ממש לא הזמן להפסיק את פעולת מערכות החירום אלא עליהן לתת כל מה שהן יכולות כדי לפנות עשן או לכבות את האש.
    4. אין מגנים בפני עומס יתר אלא רק על ציוד הפועל בחירום ובשיגרה.
    אם מתוקן שעון שבת, פירושו של דבר שהמפוחים פועלים גם במצב רגיל. במקרה זה ניתן להשתמש בהגנת עומס יתר ולעקוף אותה בעת חירום.

    #84203

    אריאל תודה רבה!

    #95965
    eli
    משתתף

    אריאל שלום

    כתבת  בסעיף 4

    ” 4. אין מגנים בפני עומס יתר אלא רק על ציוד הפועל בחירום ובשיגרה.”

    האם יש טעות בהוספת המילה “בחירום “? וצריך להיות כתוב רק “אין מגנים בפני עומס יתר אלא רק על ציוד הפועל בשיגרה”?

    #95970
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    כאשר מדובר בציוד חירום הפועל גם בשגרה כמו מפוחים בחניון וכדומה, ניתן להגן על המפוח באמצעות מתנע המכיל הגנה תרמית ומגנטית.

     

מוצגות 13 תגובות – 1 עד 13 (מתוך 13 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.