פורום חשמל

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #120875
    M.B
    משתתף

    שלום לכולם,

    רציתי לשאול האם הצורך בארקה הוא בעיקר להגן על הצרכנים “ועל הדרך” להגן על חיי אדם?<br />
    אני שואל מכיוון שלולא הארקה לא היה נסגר מעגל חשמלי וממילא האדם לא היה מתחשמל.<br />
    ועוד שאלה. למה צריך צריך שהארקה “תקפיץ” את המא”ז? מה הבעיה אם לא נדע שיש מכשיר תקול בהעדר הארקה?

    #120880
    luz
    משתתף

    שלום ל M.B.

    למעשה אתה שואל למה לא עדיף שהרשת תהיה צפה, כי אז כביכול לא תהיה סכנת חשמול, כי אין סגירת מעגל דרך האדמה.

    למעשה, הסכנה קיימת ברשת צפה, וקשה יותר לאתר ולהפסיק את התקלה. בתקלה אחת ויחידה ברשת אמנם מסלול לסגירת מעגל, אך בתקלה שנייה בהחלט יסגר מעגל דרך שתי התקלות והאדמה בטור. והגנות לא תפעלנה. וזאת הסיבה לכך שבהפרד מגן מותר להגן על צרכן אחד בלבד. השיטה שלך הייתה מצריכה דרישה לא ישימה, של משגוח ביציאת השנאי שינתק את כל היציאה במקרה של תקלה ראשונה אצל צרכן כלשהו. בנוסף, בגלל שהרשת ארוכה, גם בתקלה ראשונה/מגע במוליך חי יתחשמלו מזרם קיבולי. ההארקה גם מגנה במקרה של פריצה מצד המתח הגבוה, וזאת בנוסף לתפקידיה הנוספים של הארקת השיטה. מצטט כאן תשובה של אריאל מדיון אחר:

    הַאֲרָקָה היא חיבור חשמלי מלאכותי בין גוף מוליך, שמבודד חשמלית מכדור הארץ, לבין כדור הארץ. תוצאת ההארקה היא כי הגוף המוארק יימצא באותו פוטנציאל חשמלי בו נמצא כדור הארץ באזור ההארקה, וזרם חשמלי יזרום דרך החיבור להארקה במקום דרך גופים אחרים בסביבה. החיבור להארקה גם יפעיל אמצעי הגנה, אם קיימים, במערכת. 

    תפקיד הארקה הוא להגן על חיי האדם המשתמש במתקן ועל הציוד המותקן בו מפני מצבים שונים ובכך:

    • לאפשר ייצוב המתח של מערכת אספקת החשמל כלפי האדמה לערך מוגדר, דבר המאפשר לקבוע את דרישות הבידוד של המתקן.
    • לאפשר להאריק את חלקי המתכת שאינם מוליכים חשמל בעת פעולה תקינה של המערכת לצורך השוואת פוטנציאלים.
    • ליצור מסלול בעל התנגדות נמוכה לזרמי הקצר (לולאת התקלה) כדי להבטיח ניתוק אוטומטי על ידי מבטח של המעגל שבו אירעה תקלה.
    • לספק רשת יציבה עם מינימום מתחי יתר בעקבות תופעות מעבר.
    • להגן בפני פגיעות ברק ישירות ובפני עליית מתח עקיפה כתוצאה מהתפרקות ברקים.
    • להגן על המתקן בפני היווצרות מטענים סטטיים בעת חיכוך תוך כדי תהליכי עבודה. היווצרות מטענים סטטיים עלולה לגרום למכות חשמל, שריפה או התפוצצות.
    #120889
    arielsegal
    מנהל בפורום

    לוי היקר כמו תמיד תשובה של אלוף.

    אוסיף רק ואומר שברשת צפה מלבד קשיים גילוי מקום התקלה במתקן גדול קיים גם חשמול מזרם קיבולי.

    במידה ואדם יגע במוליך מופע ברשת צפה המזינה מתקן שאורך מוליכי המעגלים יחד מגיע למספר מאות מטרים הוא צפוי להתחשמל מזרם קיבולי שילך ויגדל עם העליה באורכי המעגלים עד לזרם שיכול לגרום למוות.

    #120891
    M.B
    משתתף

    תודה רבה, תשובות מאוד מחכימות.

    ברושתכם אני חוזר לשאלה השנייה שלי.

    למה צריך שהמא”ז “יקפוץ” כשיש מכשיר (אחד בלבד!) תקול? כשיש הארקה כמובן.

    אני מבין שחלק מהזרם זורם לאדמה ואז מגיע זרם קטן יותר יחסית לצרכן מה שעלול להרוס/לקלקל אותו מכיוון שמגיע לצרכן זרם קטן מהזרם הנקוב. 

    האם אני צודק? איזה עוד בעיות נגרמות לצרכנים אם בכלל? (כשהתקלה לא מתוקנת כשהמא”ז קופץ).

    תודה רבה מראש!

    אני לומד המון מהפורם הזה.

     

    #120892
    M.B
    משתתף

    במידה ואין הארקת שיטה (השנאי לא מאורק), אז לכאורה לא יסגר מעגל למרות הזרם הקבולי. לא?

    האם תוכל להסביר את מסלול התקלה?

    תודה!

    #120893
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    זרם קיבולי קיים בכל מתקן חשמל מוארק ולא מוארק.

    הקיבוליות היא בין המוליכים ובינם לבין האדמה.

    מפסק אוטומטי הוא אמצעי ההגנה בפני חשמול (מגע של מוליך מחושמל בגוף מתכתי מוארק).

    תפקידו להפסיק את הזרם במעגל בעת זרם יתר, במצבי קצר ובמצב של חשמול.

     

    #120895
    M.B
    משתתף

    שלום,

    תודה על תשובתך.

    לצערי עדיין לא הבנתי איך נסגר מעגל.

    הזרם הקיבולי זורם דרך האדם ומשם לאדמה, אבל לא נסגר שום מעגל משום שלא קיים הארקת שיטה (בהעדר הארקה כמובן).

    אז איך האדם מתחשמל?

    #120898
    arielsegal
    מנהל בפורום
    1. הזרם נסגר דרך האדם בין 2 הדקי הקבל הטעון  – המוליך המחושמל וכדור הארץ.
    #120900
    M.B
    משתתף

    הבנתי תודה רבה

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.