פורום חשמל

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #115354
    yosf11
    משתתף

    בס”ד

    שלום לכל חברי הפורום 

    ברצוני לשאול מספר שאלות בנוגע לבדיקה תקופתית ללוח החשמל הביתי.

    1. תדירות הבדיקה- ראיתי שיש המלצות שונות כל כמה זמן נדרש לבצע בדיקה זו אשמח לדעת האם יש תדירות מקצועית לביצוע הבדיקה.
    2. היקף הבדיקה- על איזה היקף בדיקה יש להמליץ ללקוח? האם מספיקה בדיקת לוח מקיפה (חיזוק ברגים, התאמה של המוליכים למבטחים, בדיקת ממסר הגנה, בדיקת טיב הארקה ובדיקת בידוד המעגלים) או שצריך גם בדיקה לכל חיבורי החשמל בכל הבית?
    3. בדיקת הבידוד- הבנתי שבדיקת בידוד מינימלית היא בין פאזות להארקה (האם ההמלצה לבדוק גם בין פאזה לאפס ובין אפס להארקה הכרחית?), ובבתים קיימים התוצאה הרצויה היא 0.25 מגה אוהם, כאשר הבדיקה מתבצעת שכל המעגלים (לכל פאזה בתלת פאזי) מחוברים במקביל. השאלה מה עושים בסיטואציה שאין תוצאה רצויה כאשר כל המעגלים מחוברים במקביל ויש תוצאה רצויה לכל מעגל בפני עצמו, האם זה נחשב תקין? 
    4. בדיקת טיב הארקה- הבנתי שבמאזי”ם כבר בזרם של 6.6*in מתקבל זרם שיקפיץ את המבטח תוך פחות מ5 שניות כדרוש לפי החוק האם אפשר לסמוך על זה ולחשב כך את לולאת התקלה 230/6.6in? ולא פי עשר?
    5. דיוק הבדיקה- אני משתמש במכשיר משולב מסוג UNI-T593, אני יודע שזה לא המכשיר הכי מדויק שיש, השאלה היא כאשר מתקבלת תוצאה גבולית עד כמה ניתן לומר שמדובר בחוסר דיוק של המכשיר? שלא יוצר מצב שהמכשיר שלי נותן תוצאה לא תקינה ומכשיר של חשמלאי אחר נותן תוצאה תקינה וייגרם נזק כלכלי ללקוח בגלל חוסר דיוק המכשיר… 
    6. שריפת מעגלים אלקטרוניים בשימוש במגר- כמובן שכל המכשירים שיש להם תקע צריכים להיות מנותקים בבדיקת בידוד המוליכים, אך מה לגבי גופי התאורה המחוברים בצורה ישירה לחשמל, האם אפשר לסמוך על המתג הנמצא במצב כבוי שלא יפרץ בזמן הבדיקה ב500V (בבדיקה בין פאזה להארקה בלבד)? יש לציין שניתוק כל גופי התאורה לפני הבדיקה מוסיף עלות משמעותית לבדיקה ואם אפשר בלי… 

    מקווה שלא העמסתי יותר מידי בשאלות בדיון אחד..

    אסיים בכך שאני חדש בפורום חשוב זה ומאוד שמחתי לגלות שקיים פורום מקצועי בו ניתן לשאול ולקבל תשובות מקצועיות. תודה רבה לאריאל סגל ולכל המשתתפים. 

    #115373
    רון ברקאי
    משתתף

    שלום,

    קודם כל יש להבדיל בין בדיקה, למדידות ותחזוקה. לפי החוק בדיקה תבוצע ע”י חשמלאי בעל רישיון בודק (בהתאם לגודל המתקן), חשמלאי שאינו בודק אינו מבצע ”בדיקה” אלא מדידות ותחזוקה.

    במדידת התנגדות בידוד נדרש שהערך המתקבל בין שני מוליכים במתקן קיים לא יעלה על 0.25 מגה אוהם, כלומר אם קיבלת תוצאה נמוכה יותר תפרק אפסים מהפס ותמדוד מעגל מעגל.

    230/6.6In אכן זוהי עכבת לולאת התקלה הנדרשת למא”ז מסוג C על מנת שייפסק תוך חמש שניות, וזה מה שנדרש בחוק (המדידה צריכה להתבצע בנק’ הצריכה הרחוקה ביותר עבור המעגל עם הזרם הגדול ביותר).

    לגבי דיוק המכשיר- אם אתה חשמלאי בודק אז תקנה מכשיר העומד בתקן 61557 ומכוייל, למכשירים העומדים בתקן יש עכבה מינימלית שהיצרן מצהיר שתוצאה נמוכה ממנה היא כבר בתחום שגיאת המדידה (לדוגמא ב3125 של מטרל 0.25 אוהם). במידה ואינך בודק, וקיבלת תוצאה גבולית תזמין בודק.

     

    #117857
    arielsegal
    מנהל בפורום

    רון פרט בתשובתו את הדרישות העיקריות.

    חשוב מאוד ללמוד ולהתמקצע לפני שמבצעים תחזוקה או מדידות בלוחות חשמל ובמתקני חשמל. 

    במקרים רבים האחרון שנוגע בלוח הוא האחראי ובמקרה של שרפה, התחשמלות, כשל וכדומה האשמה מוטלת עליו.

    שימוש במכשירים לא מתאימים, הידוק ברגים לא מתאים, חוסר הבנה מתאימה של הנדרש עלול לגרור תשלומים כבדים ביותר.

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.