פורום חשמל

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 28 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #120974
    shaviroa
    משתתף

    בחניון תת-קרקעי בבית משותף, אנו מעוניינים לבצע הזנה לעמדות הטעינה מההזנות הפרטיות של הדיירים ולא מלוח ציבורי.

    חיבור כבל מלוח החשמל הדירתי אל החניון מחייב פתיחת אטימות במעבר בין הקומות, כלל לא בטוח שיש מקום פנוי בתעלות העוברות בין הקומות, ולכן הדבר מסובך מאוד לביצוע.

    לעומת זאת, ריכוז שעוני החשמל של הדירות נמצא במפלס החניון ובצמידות לו, ולכן עלה רעיון להזין את עמדת הטעינה של כל דירה באמצעות כבל אשר יתחבר אל השעון הדירתי (כחלופה לחיבור אל הלוח הנמצא בדירה).

    למעשה, חיבור הכבל ייעשה למהדקים שבמוצא של השעון ולא ישירות לשעון  (כמובן שזה יחייב ניתוק זמני של ההזנה לכל הדירות בכניסה בזמן העבודות).

    הכבל אשר יתחבר אל המהדקים – יחובר בקצה השני לקופסא ייעודית (או ארון) אשר תותקן בחניון, ובה יותקנו מא”ז ומפסק פחת מתאים. עמדת הטעינה תוזן מהקופסא (או ארון).

    האם חוקי? ואם כן – באילו תנאים?

     

    בתמונה המצורפת ניתן לראות שעון וההדקים המחוברים אליו – אליהם אני מבקש להתחבר.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #121001
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    הדרך שהצעת הינה חוקית אבל דורשת ברוב המקרים הגדלת חיבור.

    בנוהל חברת החשמל מתאפדר חיבור מהסוג המוצע עבור עד 12 מקומות חניה.

    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני ‫2 שנים ע"י arielsegal.
    #121013
    Adnan
    משתתף

    שלום אריאל,

     

    ממה שאני מבין מהתמונה, ההדקים שהכותב סימן הם ההדקים של מונה חח”י, ז”א החשמלאי מבקש להסתעף מהמהדקים האלה לצורך הזנה העמדה, הסתעפות זו נמצאת לפני המפסק הראשי של הדירה (ממה שאני מבין מהתמונה לפחות).

    האם נכון להגיד שבמקרה זה, חובה בהסתעפות זו להתקין לוח חלוקה קטן ובו מעגלי יציאה, אחד לדירה ואחד לעמדת הטעינה, זאת על מנת לשמור על מפסק ראשי אחד לכל מתקן הצריכה ? 

    תודה

     

    #121016
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    בהחלט כן, יש להתקין לוח עם מפסק ופחת.

    #121022
    kobigross
    משתתף

    שלום

    שאלה למשתתף   shaviroa 

    לפי התמונה שצירפת  אני  לא  רואה  את  מהדק  הארקה  לכל  דירה  בנפרד

    מהיכן  תחבר  את  הארקה  לעמדת  הטעינה  בחניון ?

    בברכה

    קובי

    #121054
    shaviroa
    משתתף

    שלום ותודה למענה.

    להלן התייחסותי לתגובות שהועלו בהמשך לשאלתי, וכן מספר שאלות נוספות מצידי:

     

    אריאל כתב כי תידרש הגדלת חיבור.

    אבל, מדובר על הזנה מהחיבור של כל אחת מהדירות, אשר מוזנות 3×25, ואנחנו מדברים הזנת עמדות הטעינה ב 3×16 בלבד.

    הנחת העבודה היא שההטענה תבוצע לרוב בלילה, ואז ממילא הצריכה בדירה הינה נמוכה. ככל שדייר ייווכח שהעומס גדול מדי, הוא יוכל להגדיל את החיבור שלו באופן עצמאי מול חברת חשמל (כלומר ללא מעורבות וועד הבניין, ולא ע”ח החשמל הציבורי), או לחילופין הוא יוכל להגדיר לעמדת הטעינה (החכמה) לטעון בזרם נמוך יותר מהמקסימום. לכן לא בטוח שתידרש הגדלה.

     

    בתשובתו, כתב אריאל כתב שניתן לחבר עד 12 עמדות. מהיכן נלקח הנתון 12? לא ראיתי אזכור שלו בנוהל של ח”ח.

    למעשה יש לנו בבניין 4 כניסות, ולכל כניסה ארון שעונים נפרד, ובו יש הזנה של עד 17 דירות (סה”כ 50 דירות בכל הבניין).

     

    לגבי השאלה של kobigross – מהיכן אחבר הארקה לעמדות? ובכן התשובה היא שמעל ארון השעונים ישנו פס הארקה אשר ממנו יוצאות הארקות אל הדירות, ואליו ניתן להתחבר. מצ”ב תמונה.

     

    לגבי התשובה של adnan:

    המהדקים הם אכן של חברת חשמל ונמצאים בתוך מסגרת לוח המונים, כך שההסתעפות שאני מבקש לבצע אכן תהיה לפני המפסק הראשי של הדירה.

    יש לציין שבתוך ארון המונים של ח”ח אין מקום להתקין ארון חלוקה משני (קטן), ואם ארון חלוקה כזה הינו חובה – הוא יצטרך להיות מחוץ לארון (ואז המשמעות היא שצריך ליצור עוד חיבור מהדקים ממנו יתפצל החיבור בין הדירה ובין עמדת הטעינה).

     

    הצורך להתקין מפסק ראשי נוסף – עבור ההזנה של עמדת הטעינה הינו ברור.

    אבל לא ברור לי מדוע צריך להתקין את המפסק הראשי ה”חדש” בתוך לוח חלוקה קטן כך שישלוט הן על ההזנה של הדירה והן על עמדת הטעינה? הרי במצב כזה – אם יהיה עומס על הקו המוביל אל עמדת הטעינה, זה יגרום ל”הפלת” החשמל גם בתוך הדירה, ומצב זה אינו רצוי, כמובן.

    כמו כן, מצב זה יחייב את בעל הדירה להגיע אל ארון השעונים על מנת “להרים” את הראשי הזה במידה והוא “ייפול” – וזה גם לא הגיוני (כך היה בשנות ה- 70, כשהארונות היו מחוץ לדירות).

    מדוע לא ניתן להתקין מפסק ראשי נפרד עבור עמדת הטעינה, אשר יהיה במקביל למפסק שנמצא בלוח של הדירה? 

     

    בהמשך לכל האמור, אני מבקש לבחון 2 אסטרטגיות התקנה אפשריות, וברצוני לשאול האם הן קבילות:

    <u>הצעה מס’ 1</u>:

    • חיבור כבל מההסתעפות של המהדקים שנמצאים לאחר השעון של כל דירה – ועד לעמדת הטעינה המשויכת לדירה.
    • בסמוך לעמדת הטעינה תותקן קופסא (ארון קטן) ובו יותקנו המפסק הראשי של העמדה, הפחת המתאים והמא”ז.
    • ניתן לראות הצעה זו בתרשים מס’ 1.

     

    <u>הצעה מס’ 2</u>:

    ריכוז כל ההזנות המובילות אל עמדות הטעינה בארון אחד, כמתואר להלן:

    • העברת כבלים מהמהדקים, הנמצאים לאחר השעון של כל דירה, אל ארון אשר יותקן בסמוך מאד לארון השעונים (למעשה, הארון יותקן מאחורי הקיר שעליו מותקנים השעונים).
    • בארון זה, לכל עמדת טעינה יותקן מפסק ראשי ופחת מתאים.
    • לא יהיה קשר בין ההזנות של העמדות השונות, למעט המעבר שלהן בתוך ארון משותף.
    • כל הזנה תסומן בבירור (בכניסה וביציאה מהארון) וייכתב על הארון שהוא מוזן ממקורות שונים.
    • ניתן לראות הצעה זו בתרשים מס’ 2.

    הרעיון המסדר מאחורי הצעה מס’ 2:

    • עבודת תשתית מקדימה זו, תאפשר, בבוא היום, לכל בעל דירה להעביר כבל מארון חלוקה זה אל החניה שלו ולהתקין בה עמדת טעינה, תוך הזנת החשמל מהחיבור הפרטי שלו.
    • לאחר שיבוצע חיבור כבל מהארון אל עמדת טעינה – תותקן בקצה הכבל קופסא ובה המא”ז לעמדה.
    • ההפרעה לדיירים תהיה מינימלית – כיוון שהורדת המתח לכל הדירות בכניסה, תיעשה בצורה מרוכזת. (אחרת, בכל פעם שדייר נוסף יבקש לחבר את עמדת הטעינה אל השעון שלו – זה יחייב ניתוק של החשמל לכל הכניסה).

     

    אשמח לפידבק של הפורום הנכבד.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #121058
    kobigross
    משתתף

    שלום

    לגבי שאלתך  מדוע עד  12  עמדות  טעינה ?  , אני  מצרף  מסמך  של  חברת  חשמל  ראה  סעיף  2.2.2  ( גם  אני  לא  מבין  מדוע  מותר  עד   12  עמדות  טעינה ) 

    לגבי  הצעה  מספר  2  שצרפת  שרטוט :  זה  אסור  בהחלט .

    בחוק  החשמל  כתוב  שלכל  לוח  חשמל  יהיה  מפסק  ראשי  לכל  סוג  הזנה , 

    בהצעה  שלך  לא  ניתן  להתקין  מפסק  ראשי . תחשוב  גם  על  התחזוקה  של  הלוח 

    איך  תבדוק  /  תחליף  חלקים  לדירה  מסוימת  כאשר  לא  ניתן  לנתק  את  כל  ההזנות 

    בברכה

    קובי

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #121063
    Adnan
    משתתף

    שתי ההצעות אינן נכונות,

    ביציאה ממונה חח”י חייב להיות מפסק אחד ויחיד

    תצטרך לעשות לוח חלוקה ביציאה ממהדקי חח”י ולחלק את ההזנות לצרכנים (דירות ועמדות טעינה) כך שהם יהיו במורד הזרם של אותו מפסק ראשי.

    חח”י לא תאשר דבר כזה.

    לא הבנתי את הטענה לגבי סלקטיביות, אם קו עמדת הטעינה יועמס הוא יופסק ע”י ההגנה שלו בלבד, תיצור סלקטיביות ע”י תכנון נכון של הלוח בהתחשב בסוג ההגנה שבחרת במעלה הזינה.

    הסתעפות ממהדקי פס DIN של חח”י, לדעתי היא שוות ערך להסתעפות ישירה מפסי צבירה ולכן במרחק של עד 3 מטר תצטרך לשים את לוח החלוקה החדש שיזין גם את עמדת הטעינה וגם את הדירה.

    בנוסף יש להתחשב בנושא התקנת העמדה בשטח ציבורי (מובלים בהתקנה סמויה, שילוט וכדומה..).

     

    בהצלחה

     

     

    #121103
    Eton
    משתתף

    שלום רב 

    ראשית להלן הקישור לסוגי תצורות  לחיבור כלי רכב חשמליים שאושר מול רשות החשמל בשנה שעברה 

    https://www.iec.co.il/electricityprofessionals/pages/electriccar.aspx

     

    בנוסף חלקכם אונסים את התקנות והקווים המנחים שהמחוקק נתן לפני שנים רבות בכדי לשמור על בטיחות ובטחון דייריים ,

    להזכיר לכם, במתקן דירתי עפי תקנות לוחות משנת 1996 ) יתכן שחטאתי שנה לפה שנה לשם ) לוחות החשמל בתוך הדירות כולל המפסק הראשי,תיקון זה יצא לאחר שוד זקנים ,פריצות וכו .

     

    וחלקכם עכשיו שוב רוצים להוציא את המפסק הראשי החוצה שיהיה נתון לשכנים מתעמרים ,עוברי אורח ועוד …

    והזקנה מעפולה תרד,עד לחניון ב3 בלילה לראות מי הוריד לה את החשמל בלילה .

     

    וזו בדיוק הסיבה שמנהל רשות החשמל ,אישור הקלות רבות בינייהם  סעיף ההתקנה סמויה להתקנת כבל זינה לעמדת טעינה מקומה עשירית ועד לחניה .

     

    ולבסוף כל מתקן / חיבור יתאפשר הסתעפות לאחר המפסק הראשי המתאים לגודל חיבור המאושר ומוזמן עי הספק החיוני/ מחלק (שכרגע הוא חברת החשמל ) ויואכף ברמה גבוה וחזקה  יותר עם כניסת חברות אחרות במכירת חשמל- הם הרי לא רוצים להפסיד כסף שמגיע להם מגודל חיבור וצריכה.

     

     

     

    #121106
    Adnan
    משתתף

    שלום רב,

    ברור שיש חסרון בלהתקין אמצעי מיתוג במקום ציבורי ואף אחד לא אומר שזה הנכון לעשות, אבל האם נראה לך הגיוני להסתעף לפני מפסק ראשי רק בגלל הנוחות ובגלל שזה יותר קרוב למונה של חח”י ? או בגלל שלא רוצים לפתוח איטום ומעברים ? , נניח שאני רוצה להזין עומס אחר ולא עמדת טעינה, האם מותר לי על דעת עצמי להתחבר ישירות להדקי המונה כי הוא יותר קרוב אלי ? זה לא נכון מאחר ואין גודל חיבור מוגדר לדבר כזה, אין בקרה על עומס יתר וכו…

    הדרך הנכונה באמת היא חיבור מהלוח הדירתי או הזמנת חיבור ייעודי לטעינה.

    הסתעפות לפני מפסק ראשי לא נמצאת בין התצורות המותרות בקובץ שהעלית וגם לא בהנחיות מנהל החשמל.

     

     

     

     

     

    #123387
    EliEven
    משתתף

    שלום לכולם,

    האם מישהו יודע אם בינתיים השתנה משהו בהקשר לאפשרות חיבור עמדת טעינה מחדר ריכוז מונים?

    האם מישהו מבין מה מקור המגבלה של 12 מקומות חניה במבנה בהנחיה 2.2.2 בפרסום חח”י מיולי 2021 (תצורות לזינת עמדות טעינה לרכב חשמלי)?

    תודה מראש

    #123388
    shaviroa
    משתתף

    מצ”ב הבהרה אשר פרסם אינג’ סטפנסקי בחודש שעבר.

    להבנתי, הבהרה זו מאשרת למעשה את האפשרות להזין את עמדת הטעינה מלוח חלוקה קטן, אשר יותקן בסמוך למונה של דירה, הנמצא בקומת החניון, וזאת כחלופה לצורך להגיע אל ארון החשמל בדירה.

    כפי שכתוב בהבהרה – לוח החלוקה יוזן מהמונה של חברת חשמל וממנו יצאו 2 קווים: האחד הוא זה המגיע מהדירה והשני יגיע לעמדה.

    דעתכם? 

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #123390
    EliEven
    משתתף

    ההבהרה מאשרת לכאורה את האפשרות, והיה עדיף אם האפשרות הייתה מוצגת ומפורטת בטיוטה שפורסמה שוב ב 7.11.2022 (הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי (עדכון 11.22), לינק מצורף.

    אם יוצאת הבהרה, היה רצוי שיתנו סימוכין או לינק למסמך עליו חלה ההבהרה. אני לא מצאתי אזכור לשיטת זינה זו בטיוטה או במסמך אחר של רשות החשמל. במסמך של חח”י (תצורות לזינת עמדות טעינה לרכב חשמלי יולי 2021) בסעיף 2.2.2 יש את הדבר הכי קרוב, אבל לא נראה לי שההבהרה מכוונת לשם, וגם לא ברורה לי המגבלה של 12 מקומות חניה, כאשר צריך למצוא פתרון למגדלים הרבים שצמחו בארצנו.

    בכל אופן, נראה שמתכנסים לכיוון הנכון מבחינת הזינה, וצריך לאפשר לבצע את החיבור ע”י חשמלאי מטעם הלקוח ולא מטעם חח”י.

    מתבקש גם שתהיה אפשרות להגדלת החיבור ללקוח ללא שינוי או בדיקה של הלוח הדירתי, כי ההגדלה נועדה רק כדי לאפשר הזנה ללוח החלוקה שממנו יוצאים שני קווי ההזנה, האחר לדירה עם אותו גודל חיבור, והשני לעמדת הטעינה, אשר לצורך כך מבוקשת ההגדלה.

    אשמח לתגובות 🙂

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #123405
    kobigross
    משתתף

    שלום

    שימו  לב  !  : בהנחיות החדשות  כתוב   שבדיקת  עמדת טעינה   תבוצע  על  ידי  חשמלאי  בעל 

      רישיון  מתאים  . בהנחיות  הקודמות   נכתב  שבדיקת  עמדת  טעינה  תבוצע  רק 

     על  ידי  חשמלאי  בודק .  לא  ברור  לי  למה  נכתב  השינוי  הזה ? 

    בברכה  

    קובי

    #123407
    Barak Braunstein
    משתתף

    שלום רב לכולם.

    על פי מספר בודקים ששוחחתי איתם נאמר שההנחיות החדשות הינם טיוטה בלבד ולא נכנסו לתוקף!!!

    ראו תמונה מצורפת

     

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 28 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.