פורום חשמל

מוצגות 4 תגובות – 1 עד 4 (מתוך 4 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #114552
    uri.s
    משתתף

     שלום ברצוני לברר בנושא שאלה שכבר הועלתה מס’ פעמים אך מזוית קצת שונה. אני אומנם לא מתעסק בחשמל בניין (אלה בתעשייה) אך לפעמים אני עוזר לקבלן שיפוצים מסויים בנושא החשמל בזמן שיפוץ, לשאלתי, בשיפוץ דירה בדרך כלל אני מעביר לכל חדר 3 חוטים 2.5 לצורך הזנת החדר, באותו צינור אני מעביר גם חוט אחד יחיד בקוטר 1.5 לצורך פיקוד התאורה, כוונתי היא שמעגל התאורה מוזן ממא”ז שונה מהמא”ז שמזין את החדר, הוא נכנס בלוח לשעון שבת ומישם הולך באותו צינור עם המעגל של אותו חדר. מעגל ה N וההארקה משותפת למנורה ולחדר מצורף סכמה האם לפי החוק מצב זה תיקני?

    #114554
    Samy
    משתתף

    לאורי ערב טוב 

    צורת התקנה זו לא תיקנית 

    בברכה

    סמי רז 

    #114562
    luz
    משתתף

    אורי שלום,

    ענו לך בעדינות, ממש לא תקני!

    גם 2 מעגלים בצינור אחד ועוברים באותן קופסאות, גם אפס והארקה משותפים לשני מעגלים, ואם 2 המעגלים מאותה פאזה גם יכול להיות זרם יתר במוליך האפס המשותף (כנראה שבמקרה הזה, של מנורה אחת בחדר, הבעייה לא תהיה זרם יתר. אבל במקרים אחרים מוליך אפס משותף בהחלט יגרום גם לזה).

    המקובל כיום הוא להפריד בין מעגלי שקעים למעגלי מאור. (זה יותר נכון מכמה סיבות, למשל: הפסקת שווא של תאורה במקרה של מכשיר תקול, מיתוג ע”י שעון שבת ועוד).

    אם מדובר בהחלפת מוליכים בבית ישן בתוך צנרת קיימת, ומגיע רק צינור אחד לכל חדר, פתרון פחות רצוי אך אפשרי הוא 2 מוליכים המוזנים מאותו מא”ז (אך לא לחבר אותם יחד בהדק של המא”ז), אחד מסומן כפאזה קבועה, והשני עובר דרך מגען/שעון ומסומן כפאזה ממותגת. כולל שילוט בקופסאות. בדומה לחיווט שהיה בעבר לגופי תאורה דו-תכליתיים.

    בברכה

    #114564
    YUDA
    משתתף

    אין לי מה להוסיף, אני רק חושב שצריך יותר להדגיש את הסכנה שבמוליך אפס משותף (השיפוצניקים חושבים שזו רק דרישת תקן למען הסדר הטוב).

    מוליך אפס משותף יכול להיות סכנה ממשית במקרים מצויים מאוד, ובפרט בדירות ישנות.

    במקומות כאלו בדר”כ מערכת החשמל בקושי עונה על הצרכים, ויש לצפות שתיקוני החשמל בעתיד יבוצעו ע”י קבלן שיפוצים שיש לו חבר חשמלאי (או חבר חשמלאי רכב…).

    גם אם כיום זה רק מנורה אחת בחדר, מחר כשיגלו שכשמפעילים מיזוג ומגהץ יחד המא”ז “קופץ”, יוציאו שקע למגהץ מהקו של המאור.

    גם אם כיום המא”זים מפאזות שונות, מחר בגלל העמסה לא מאוזנת יעבירו את המא”ז של המאור חזרה לאותה פאזה של השקעים.

מוצגות 4 תגובות – 1 עד 4 (מתוך 4 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.