פורום חשמל

מוצגות 8 תגובות – 1 עד 8 (מתוך 8 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #121295
    MOSH
    משתתף

    שלום אריאל.

    אפשר לקבל הסבר קצר איך ניתן באמצעות ווסת תדר להקטין זרם התנעה של מנוע השראה?

    אני מבין ששינוי התדר משפיע על המהירות. אבל איך זה גורם להתנעה רכה?

    תודה מראש

    #121296
    sima
    משתתף

    היי משה

    ניתן לבצע התנעה רכה עם ממיר תדר אך זה לא ייעודו המקורי, מהות השימוש של ממיר תדר היא שינוי התדר/מהירות של המנוע .לרוב במידה ונדרש אך ורק התנעה רכה ניתן לבצע שימוש במתנע רך או בשיטות אחרות.

    מבחינת זרמי התנעה באמצעות מתנע רך ניתן להגיע לזרמי התנעה בערכים של 2.5-4 מהזרם הנומינלי של המנוע, כאשר מבחינת זרמי התנעה של ממיר תדר הערכים הם כ- 1-2.5 מהזרם הנומינלי.

    הסבר כיצר ממיר עובד לא ניתן להסביר בפורום כזה כי זה יחסית מורכב אבל אני אנסה להסביר לך בפשטות ע”י הרחבה של הרעיון של שיטת ההתנעה של מתנע רך. התנעה באמצעות מתנע רך עובדת על עיקרון של מתח מופחת, במידה ומוכר לך חוק אום ברור לך ,במידה והעומס זהה אז אם יש פחות מתח אך יש גם פחות זרם.

    ולכן במתנע רך תדמיין שיש “ברז” (=טרנזיסטור) ששולט על זמן הפתיחה היחסי במחזור (=duty cucle) של המתח שיש כניסה למתנע רך , מקווה שברור לך שהמתח האפקטיבי הוא סכום (=אינטגרל) של החלק היחסי באותו חלק של מחזור ולכן אם במחזור חיובי של 10 מילי שניה (סה”כ המחזור הוא 20 מילי שניה = 50 הרץ) הברז פתוח %50 מהזמן אז המתח האפקטיבי שהעומס “רואה” הוא הרבה פחות מהמתח בכניסה, ולכן ככל שמתקדמת ההתנעה הברז הזה נפתח יותר ויותר עד שהוא מגיע למתח הכניסה (=100%) בשלב זה לרוב נסגר מגען עוקף מתנע (מצורפת תמונה – להסבר על תהליך ההתנעה של מתנע רך).

    אם הבנת אז עכשיו נעבור לממיר תדר (= זה הסבר קצת פשטני כי צריך ידע גם באפנון, התמרות, ואלקטרוניקת הספק ברמה גבוהה) נניח שבמקום שליטה על זמן פתיחת הברז יש לך יכולת לשלוט על אורך הפולס למנוע וכן למדוד את הזרם ולחשב המומנט (=בזמן התנעה נדרש יותר מומנט, והפוך כאשר בזמן הורדת מהירות נדרש פחות מומנט) מקווה שברור לך שהשליטה על המתח שמסופק למנוע היא הרבה הרבה יותר מדויקת כאשר יש לך חוג בקרה סגור ויכולת להגיב לשינוי זרם שהמנוע/עומס נמצא בו.

    אם בא לך להתעמק בתאוריה שעומדת מאחורי שיטת עבודה של ממיר תדר – תסתכל בקישור הבא (זה די חומר קשה להבנה – https://www.youtube.com/watch?v=5x73LjZQ21o).

     

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #121302
    MOSH
    משתתף

    תודה רבה על ההסבר הפשטני.

    אז אני מבין מדבריך שבעצם ע”י הגדלת התדר (מה שמקטין את אורך הגל) גורמים להתנעה רכה. אני צודק?

    ואם כן, מה עם העובדה שאמנם הגל קטן יותר, אך יש יותר גלים ליחד’ זמן? האין זה גורם למתח אפקטיבי גבוה יותר?

    #121311
    sima
    משתתף

    היי משה

    בצורה פשטנית כן.

    ברמה קצת יותר גבוהה מההסבר הקודם מה שגורם להתנעה רכה בממיר תדר זה היכולת שלנו לשלוט בצורה ישירה על המומנט ע”י שליטה על היחס בין המתח לבין התדר (המתח נשלט כפי שציינתי ע”י אורך פתיחת הפולסים – ב-duty cycle והתדר נשלט ע”י כמות כל הפולסים החיובים והשלילים ביחס למחזור אחד – בנוסף מבצעים מדידה של הזרם על מנת לבצע חוג בקרה סגור על צריכת הזרם/בקרת מומנט (כאשר המנוע מתחיל לזוז הוא צורך יותר זרם=הספק).

    ראה קישור לסרטון שיסביר לך את הנושא:

    ברור לך שבעצם קיבלת יכולת לשלוט באופן מדויק על תזוזה (=מומנט) של המנוע ועל ההספק (=זרם).

     

     

    #121313
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    יופי של הסברים.

    בקיצור: מתנע רך מווסת את רמת המתח ומעלה אותה בהדרגה (כך עולה הזרם בהדרגה)

    ווסת מהירות מעלה את המתח והתדר בהדרגה וכך מיצר התנעה רכה

    #121319
    MOSH
    משתתף

    עדיין משהו לא ברור לי:

    אם גם בווסת תדר אנו שולטים במתח ומעלים אותו בהדרגה, הרי שזה מספיק להתנעה רכה (כמו במתנע רך).

    איפה נכנס פה לסיפור התדר כגורם להתנעה רכה?

    #121325
    arielsegal
    מנהל בפורום

    וסת תדר משמש לויסות מהירות מנועי השראה.

    בזכות היכולת לשנות מתח ותדר הוא מסוגל לספק גם התנעה רכה והדממה רכה.

    #121344
    MOSH
    משתתף

    תודה רבה על התשובות

מוצגות 8 תגובות – 1 עד 8 (מתוך 8 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.