פורום חשמל

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #118761
    Toti
    משתתף

    אריאל וחברי הפורום שלום ושנה טובה

    אודה לעזרתכם בתחום שלצערי אין לי מספיק ניסיון בו, התחום הפוטוולטאי

    התבקשתי לבדוק היתכנות לחיבור מתקן קיים בעל חיבור מתח גבוה בהספק של 10 מו”ט, למערכת יצור שתבנה בשטח המפעל בהספק של 6 מו”ט – המטרה היא שבזמן קיום היצור מהמערכת הסולארית, החלק העיקרי יסופק מהמערכת הפוטוולטאית.

    המערכת הפוטוולטאית תחובר דרך מס’ שנאי step up 22/0.4 אל לוח ראשי מתח גבוה של המערכת הפוטוולטאית, ומשם יחבר קו מתח גבוה אל הלוח הראשי שבו מתבצע חיבור חח”י.

    השאלות שלי הן:

    1. האם חיבור במקביל של המערכת הפוטוולטאית במתח גבוה משפיע על תרומת הקצר בלוח מתח גבוה הראשי – האם נדרש להוסיף עוד תרומה מכיון המערכת הפוטוולטאית, במקרה זה מה הוא הספק הקצר של המערכת הפוטוולטאית ?
    2. במצב של חיבור מערכת פוטוולטאית בהספק גבוה יחסית כיצד מושפע כופל הספק של המתקן, להבנתי ההספק שמסופק על ידי המערכת הפוטוולטאית הוא הספק פעיל ברובו, במצב זה כופל ההספק שימדד על ידי חברת החשמל ירד דרסטית – כיצד מתמודדים עם זה ?
    3. להבנתי שנאי ה-setup 22/0.4 נדרשים להיות מחוברים במשולש בצד ה-22 – במצב זה האם מספיקה הגנת משולש פתוח על מנת לזהות קצר חד פאזי לאדמה ?
    #118792
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    פורום לא יכול להיות תחליף ללימוד והתנסות מסודרת של הנושא. תכנון של מתקן כזה דורש מיומנות רבה ונסיון רב בתכנון של מערכות קטנות יותר.

    לעצם שאלותיך:

    1. כל מקור במקביל יתרום את תרומת לזרם הקצר הכולל במפעל. המערכת הפוטו וולטאית יכולה לתרום את הספק הקצר המרבי שהיא מסוגלת לספק (על פי הספקי הקצר של הפנלים).
    2. יש להתקין קבלים לשיפור מקדם הספק בהתאם להספק הראקטיבי שנצרך במתקן, או להגדיר את המערכת הפוטו וולטאית ליצור הספק עוור קיבולי כדי לפצות על צריכת ההספק העוור מחברת החשמל (במקרה זה ההספק הראקטיבי בא על חשבון ההספק האקטיבי מהפנלים). 
    3. לא הבנתי מדוע השנאי יחובר במשולש בצד המתח הנמוך??? אין סיבה הגיונית שלא יחובר בכוכב. אם המערכת בצד מתח חילופין צפה, נדרש משגוח לזיהוי תקלה לאדמה.
    #118806
    Toti
    משתתף

    היי אריאל וחברי הפורום

    כפי שכתבת אכן פורום זה אינו תחליף אך לא מצאתי ספר עם הסברים בנושא, במידה ותוכל להפנות אותי למידע טכני או מומחה בתחום אשמח מאוד.

    לעצם תשובותיך:

    1. בקורס שלמדתי אצלך , זכור לי שזרם שאינוורטר יכול לספק היה עד 1.5-2 מהזרם הנומינלי, להבנתי אם זה נכון במערכת אלפסק זה נכון גם באינוורטרים של מערכת PV, האם אכן כך ?
    2. מאחר והמתקן קיים וקיימת מערכת קבלים – אז אם אכן קיימת אופציה שהאינוורטרים יספקו גם הספק ראקטיבי אז אין לי בעיה.
    3. השנאים יחוברו בצד המתח נמוך 0.4 ק”ו בכוכב ובצד המתח גבוה 22 ק”ו במשולש – במצב זה השאלה היא האם מספיקה הגנת משולש פתוח בגלל שזאת מערכת מבודדת או שיש עוד משהו ?

     

     

    #118809
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    על כל פנל רשום הספק הקצר שלו, לא צריך לקחת דוגמאות מצרכנים אחרים.

    לא מבצעים הגנת משולש פתוח בצד מתח נמוך. מתקינים משגוח בידוד

    #118810
    Adnan
    משתתף

    שלום,

    אנסה לענות ומקווה שזה יעזור לך,

    בנושא זרם קצר :

    כידוע למתקני חשמל יש התנהגות מסוימת כאשר יש קצר במעלה הזינה, למשל מנוע, שיכול לתרום את זרם הקצר שלו לרשת בזמן קצר, או גנרטור מסונכרן רשת.

    ההבדל בין גנרטור ומנועים למהפכי PV זה עצם העבודה שהם מכילים חלקים מסתובבים, כך שהאנרגיה האגורה בהם יותר גדולה.

    במהפך PV, קיימת תרומה לזרם הקצר שמתרחש ברשת בגלל הפילטר שקיים במוצא המהפך, הפילטר הזה תלוי בטופולוגיה של היצרן הספיצפי, יש כאלה שהם LCL  (שני ענפי סלילים וענף של קבל), או LC (ענף סלילי וענף קבל).

    התרומה של מהפכי PV לזרם קצר אינה ניתנת להשוואה לגנרטורים מסונכרנים או למנועי השראה, מאחר שבזמן קצר ברשת המהפך מתנתק כמעט מידית, אך עדיין יש לקחת בחשבון שהחיסרון במהפכים הוא שהם גורמים ל “נחשולי זרם” כאשר יש נחשול מתח ברשת, אנחנו יודעים שרכיבים ראקטביים (כגון סליל וקבל) מגיבים בצורה קיצונית לשינויי מתח, לכן חשוב לודא שבמתקן שמתחברים אליו קיימים מתחי רשת יציבים בזמן הצריכה במתקן.

    היחס בין הזרם הנקוב של המהפך לבין זרם הקצר שלו, תלוי בהספק הנקוב של המהפך – במהפכים עד 50KVA ניתן להניח שזרם הקצר הוא פי 4 מהזרם הנקוב, במהפכים גדולים יותר, היחס יורד ועומד על 2.

    בסה”כ ציוד מיתוג רגיל בצד המתח הנמוך אמור לתת מענה לנושא ללא בעיה, צריך לשים את הדגש על זרמי הקצר שנגרמים בגלל השנאים החדשים שאתה מוסיף ופחות על המהפכים.

    העצות שאני יכול לתת לך,

    לחלק את המתקן לכמה שיותר שנאים קטנים, בגלל שהמהפכים מכילים רכיב DC בזרם שלהם, מה שגורם לרוויה של הליבה בשנאים ועליית מתחים בצד המתח הנמוך והתחממות השנאי, הגדלת ההפסדים ופגיעה גדולה בכדאיות המתקן.

    להתקין את כל המתקן הפוטו וולטאי תחת מפסק מ”ג אחד, מה שיאפשר בקרה על האנרגיה המיוצרת ובנוסף, מול חח”י יהיה לך יותר קל לאשר ממסר LOM מבלי לפגוע בתפקוד של מתקן הצריכה.

    להתקין שנאים עם משני דרגות “לא בעומס” בצד המתח הגבוה, המהפכים מעלים את המתח בשיא הייצור, על ידי הורדת דרגה בשנאי בצד המתח הגבוה יכולה לפתור את הבעיה.

    בנושא מקדם ההספק : 

    אם במתקן ה PV יותקן מונה ייצור של חברת החשמל והצרכן הוא צרכן של חברת החשמל, לא יתקבלו קנסות אם הכל מדווח בצורה תקינה לחח”י מאחר וחח”י יודעת שיש מתקן ייצור.

    מקדם ההספק אכן יהיה גרוע מנקודת מבט חח”י מאחר והמתקן מייצר אנרגיה אקטיבית בלבד, מהרשת תהיה צריכה ראקטיבית.

    אני ממליץ להתקין מערכת בקרה שתוכל לוסת את מקדם ההספק במתקן וזאת ע”י שינוי בזמן אמת של מקדם ההספק במהפכים, בחלק מהמהפכים כיום מכילים טכנולוגיה שמאפשרת תיקון מקדם ההספק גם בלילה וגם ביום, תכנון נכון מאפשר גם לעשות זאת ללא פגיעה בהספק האקטיבי, נדרש ידע בבקרה ובתקשורת תעשייתית.

    בנושא הגנות מ”ג :

    שיטת ההגנה של המתקן אינה שונה ממתקן צריכה, ההבדל היחידי כאן הוא שנדרש להפעיל בממסר ההגנה את משפחת ההגנות הקשורה ל LOSS OF MAINS : 

    OVERVOLTAGE

    UNDERVOLTAGE

    OVERFREQUENCY

    UNDER FREQUENCY

    VECTOR SHIFT/ROCOF

    הגנת משולש פתוח נותרת כמו שהיא.

    שים לב להשתמש במשני זרם למדידה בדרגת דיוק של CLASS0.2 בתא מ”ג של ה PV.

     

    בהצלחה !

     

     

     

     

     

     

    #118817
    Toti
    משתתף

    היי adnan

    תודה רבה על תשובתך, אך יש לי מס’ הסתייגות בנוגע למה שכתבת :

    בסה”כ ציוד מיתוג רגיל בצד המתח הנמוך אמור לתת מענה לנושא ללא בעיה, צריך לשים את הדגש על זרמי הקצר שנגרמים בגלל השנאים החדשים שאתה מוסיף ופחות על המהפכים.

    להבנתי השנאים הם ציוד פסיבי במערכת הם לא יכולים להוסיף על ערכי הקצר מאחר והם אינם מקור הקצר כלומר אינם בעלי הספק קצר משל עצמם – המהפכים מהווים את מקור הקצר כאשר השנאים רק ישנו את יחס ההשנאה.

     

     

     

    #118818
    Adnan
    משתתף

    שלום,

     

    שוב,  מדגיש כי מדובר במהפך שאינו כולל חלקים מסתובבים, המהפכים היום מבוססים על גשר רכיבי מיתוג שנקרא IGBT, הרכיבים מקבלים את אותות המיתוג בעזרת מערכת בקרה מובנית במהפך, יש להבדיל בין צד ה AC במתקן לבין צד ה DC.

    הטענה שזרם הקצר של המודולים הפוטו וולטאים עובר אל הרשת בזמן קצר הו אינו נכון באופן חד משמעי, קצר בצד ה AC אינו משוקף לצד ה DC, חוץ מזה, המודולים הם מקור אנרגיה, כאשר יש קצר בהדקיהם, זרם הקצר שלהם חוזר אליהם ונשאר בשדה.

    הרכיב היחידי במהפך שיכול לתרום לזרם הקצר בצד ה AC הוא הפילטר במוצאו של המהפך, מאחר והאנרגיה האגורה בסלילים ובקבלים אינה בשליטת מערכת הבקרה של המהפך בזמן קרות הקצר במתקן הצרכן.

    מכאן, שאם בכל לוח איסוף מהפכים, ההגנות האלקטרוניות יכווננו לזרם קצר מינימלי, לא צפויה להיות בעיה במתקן מבחינת זרמי קצר.

    הטענה שלך שתוספת של שנאי אינה יכולה להגדיל את זרם הקצר ברשת הפרטית בתוך המתקן היא אינה נכונה.

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.