פורום חשמל

מוצגות 5 תגובות – 1 עד 5 (מתוך 5 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #107838
    Moty
    משתתף

     שלום רב,

    בבית בפרטי, תאורת עמודי גינה, האם ישנו צורך\ דרישה במא”ז דו קוטבי או במפסק דו קוטבי?

    אם כן, מה הסיבה?

    תודה מראש

    #107843
    eran.by
    משתתף

    שלום.

    מומלץ להתקין מפסק מגן נפרד למעגלים היוצאים מחוץ לדירה כגון גינה, מרפסות, דוד שמש ועוד, זאת מאחר שבמקרה של תקלה בידוד יפסק מפסק מגן זה בלבד ושאר הבית יישאר מוזן. עיקר הבעיה היא בחורף (ציוד חשמלי בגינה חשוף גם למפגעים אחרים כמו כיסוח דשא, בעלי חיים וכו ) הגשמים והרטיבות גורמים להפעלת מפסק במגן ובמידה קיים מפסק מגן אחד בדירה, תופסק כלל הזינה בדירה עד להגעתו של חשמלאי.

    פתרון נוסף זול יותר אך פחות איכותי ( פוגע בזמינות החשמל בבית בעת התקלה עד לנטרול המעגל הפגוע באמצעותו) הוא  שימוש במפסק אוטומטי דו קוטבי (או אמצעי ניתוק דו קוטבי אחר). במקרה זה בעת תקלה בבידוד בגופי התאורה או במעגל המזין אותם יפעל מפסק המגן בלוח והזינה לבית כולו תופסק אך לאחר נטרול מעגל התאורה בשלמותו ( פאזה ואפס) ע”י המפסק הדו קוטבי ניתן יהיה להשיבה, דבר אשר לא היה מתאפשר בעת שימוש במפסק אוטומטי חד קוטבי אם לצורך העניין קיים קצר בין מוליך האפס של מעגל התאורה אל האדמה.

    #107850
    Moty
    משתתף

    ערן שלום,

    עניין הפחת מובן,תודה.

    אם כך למה ניתוק של פאזה לא מספיק?

    למה שהאפס יקפיץ את הפחת אם המפסק הרגיל למטה?

    #107851
    eran.by
    משתתף

    מוליך האפס במעגל המוזן מחובר בסופו של דבר לפס האפסים אליו מחוברים שאר מוליכי האפסים של המעגלים הנוספים בדירה. יש לזכור שמוליך האפס הראשי הנכנס ללוח בדירה עובר תחילה דרך מפסק המגן ורק לאחריו מתחבר לפס האפסים, לכן במקרה של מגע מוליך אפס בגוף מתכתי (גם אם מוליך המופע מנותק במעגל הסופי הספציפי ) יפסק ברוב המקרים מפסק המגן (במידה וקיים כזה) וזאת בגלל אי השוויון בין הזרם שנכנס מהפאזה לזה שיצא מהאפס במפסק המגן (חלק מהזרם זורם דרך מוליך הארקה).

    #107856
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    בעמודי תאורת רחוב קיימת דרישה כזו בהחלטות ועדת הפירושים ובצדק.

    במכשירים קבועים או ניידים נדרש ניתוק בשלמותם (כולל ניתוק האפס) אבל בגופי תאורה לצערי לא השכיל המחוקק לדרוש ניתוק דו קטבי.

    בגינה חשוב מאוד שיהיה גם ניתוק אפס גם בשל העבדה שמוליך האפס נחשב מוליך חי ועלול להיות מחושמל בעת ניתוק מוליך ה- PEN וכן בשל היכולת לבודד את המעגל בעת תקלת בידוד (חדירת מים למוליך האפס והפסקת מפסק המגן).

    אני סבור שיש לאמץ דרישה זו בכל המעגלים המזינים מתקנים בגינות.

    ככלל ממליץ על התקנת מבטחים דוד קוטביים בכלל מעגלי הבית (יש כאלה שתופסים מקום אחד) בדרך זו קל הרבה יותר לאתר קצר אפס הארקה.

מוצגות 5 תגובות – 1 עד 5 (מתוך 5 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.