פורום חשמל

מוצגות 14 תגובות – 1 עד 14 (מתוך 14 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #106063
    אור
    משתתף

    שלום אריאל,

    כאשר המתח למנוע יורד נניח פי 2 כך גם הזרם יורד פי 2 באופן ישר ולכן ההספק של המנוע ייקטן פי 4.
    בדומה לכך, נניח מזינים מנוע במתח פאזי במקום שלוב ההספק ייקטן פי 3.
    מדוע בניתוק פאזה למנוע (מתח מתחלק בין 2 הסלילים – כלומר המתח יקטן בחצי לשני סלילים אלו) צריכת הזרם במנוע עולה כדי לפצות על חוסר המתח ולהגיע להספק הנדרש – דבר הגורם לנזק למנוע.
    מה ההסבר להבדל בין 2 המקרים? בשני המקרים המתח למנוע קטן אך פעם הזרם יעלה ופעם הזרם ייקטן באופן ישר.

    תודה רבה.

    #106074
    arielsegal
    מנהל בפורום

    בניתוק פאזה אין שדה מגנטי מסתובב שהוא תנאי הכרחי לפעולת מנוע השראה תלת פאזי ולכן הזרם עולה כי אין די כוח להתגבר על העומס.

     לא כדאי לך לנסות להפחית מתח למנוע השראה ללא הפחתה זהה בתדר. פשוט תשרוף אותו.  

    #106079
    אור
    משתתף

    מובן, תודה על המענה המהיר.
    בתשובתך, אני מניח שאתה מתייחס ליחס בין המתח לתדר המשפיע על השטף המגנטי למנוע.
    בניגוד לממיר תדר שמייצר יחס קבוע בין המתח לתדר, במתנע רך מתבצע רק הפחתה במתח בזמן התנעה ע”י SCR (טריסטורים) וזוית הצתה.
    מדוע במקרה זה הפחתה במתח (ללא הפחתה בתדר) למנוע אינה מסוכנת – דבר אשר יכול להביא למאמץ יתר ולשריפת המנוע? בגלל שזה לזמן קצר בלבד?

    #106086
    arielsegal
    מנהל בפורום

    אור שלום

    הפחתת המתח בעת ההתנעה מיועדת להפחתת זרם החיבור.

    כידוע לך עכבת המנוע בהתנעה שווה לעכבת הקצר שלו.

    הדרך להפחית את זרם החיבור מבוססת על פי רוב על הפחתת המתח למנוע לזמן קצוב וקצר (כמו התנעת כוכב משולש).

    הפחתה במתח אינה משפיעה כמעט על מהירות הסיבוב אבל היא משפיעה על המומנט (על פי ירידת המתח בריבוע). בעת ירידה במתח המנוע יתקשה להתגבר על העומס, הרוטור יאט במקצת, הזרם ברוטור יעלה בצורה תלולה ועמו הזרם בסטטור והסוף ברור…. 

    #106325
    אור
    משתתף

    אריאל שלום,

    מצאתי את הגרף המצורף כחלק ממאמר שקראתי, זרם המנוע כפונקציה של מתח ההזנה.
    עפ”י הגרף בהורדת המתח מתחת למתח הנומינלי של המנוע צריכת הזרם תעלה.
    מה ההבדל בין המקרה המוצג בגרף לבין המקרה הבא:
    להלן תשבותך בנוגע להזנת מנוע בכוכב במקום במשולש = הורדת מתח הזנה למנוע.
    “בשל ירידת המתח פי שורש 3, יקטן הספק המנוע פי 3.
    הסיכוי שהוא יבצע את עבודתו במקרה זה, קלוש.”
    במקרה הנ”ל הזרם יורד בהתאם למתח ועל כן גם ההספק שהינו המכפלה של השתיים.
    אני מניח שיש הבדל בין המקרים. אשמח מאד להסבר על כך.
    תודה רבה!

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #106332
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    איני בטוח שהבנתי את שאלתך.

    לצערי אתה קושר בין 2 תופעות שאינן קשורות.

    הפחתת בעת התנעת כוכב משולש מיועדת להפחית את זרם ההתנעה והיא תהליך קצר מאוד שבסיומו עוברים למתח מלא.

    הגרף שצירפת מתייחס לתלות הזרם במתח בעבודה תקינה של המנוע.  

    #107301
    elad
    משתתף

    שלום אריאל,

    כידוע, הפחתת מתח למנוע השראה מקטינה את המומנט וכד’…, השאלה האם הקטנת מתח האספקה במקצת  למנועים בהם אין עומס משמעותי על הציר תביא לחיסכון מסוים בצריכת ההספק?

    תודה

    #107311
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    מנוע מיועד לספק הספק מכני.

    ההספק המכני מקורו בהספק חשמלי שנמסר מהרשת

    הפחתת מתח תגדיל את זרם המנוע כדי לייצר את אותו הספק.

    יתכן והפסדי ברזל יפחתו במקצת אך מאידך ההפסדים בליפופים (בגין הזרם) יעלו.

    #119862
    shlomim
    משתתף

    היי שלום,

    רציתי לשאול

    1.מדוע כאשר מתנתקת פאזה במנוע המתח יורד בשני הסלילים בחצי?

    2. באיזה מצב המתח יורד במנוע תלת פאזי ( חוץ מהמקרה שרוצים בהתנעה שהזרם יהיה נמוך) ואיך עושים זאת?

    3.איך יחס בין מתח לתדר משפיע על המנוע?

    תודה רבה

    #119865
    erez84
    משתתף

    לפי הבנתי , 

    1. אם המנוע בחיבור כוכב ללא מוליך אפס , אז יש מחלק מתח בין מתח של 2 פאזות (מתח קווי) לבין 2 הסלילים של המנוע, (בסליל שלישי הפאזה מנותקת) , כלומר מתח 400 וולט מתחלק בחצי , וכל אחת משתי הפאזות מקבלת 200 וולט,        כאשר  חיבור הסטטור במשולש  יתבצע מחלק מתח בין 2 סלילים, והסליל השלישי יקבל מתח קווי 
    2. חיבור סלילי המנוע בכוכב יגרמו לכך שהמתח על כל סליל יהיה שווה למתח קווי חלקי שורש 3,  וזה  מתבצע ע”י חיבור קצוות הסלילים למגען , (מקצרים את 3 הקצוות ליצירת נקודת כוכב) 
    3. המהירות הסינכרונית בסטטור (n1)  מחושבת לפי 60 כפול התדר , חלקי מספר זוגות קטבים במנוע, אם תשנה את התדר תשנה את n1  וזה יגרום לשינוי במהירות הרוטור
    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני ‫2 שנים, ‫3 חודשים ע"י erez84.
    #119880
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    בחיבור כוכב מקבל כל סליל מתח ששווה ל- 2√/400 וולט כלומר 230 וולט.

    בחיבור משולש מקבל כל סליל מתח שלוב כלומר 400 וולט.

    אכן נכון ששינוי התדר ישנה את המהירות אבל יש לשמור על יחס מתח לתדר קבוע כלומר הפחתת התדר ל-25 הרץ למשל, צריכה להיות מלווה בהפחתת המתח השלוב ל- 200V.

    #119900
    shlomim
    משתתף

    תודה רבה.

    #119905
    shlomim
    משתתף
    היי רציתי לשאול עוד כמה שאלות בקשר למנועים.
    מדובר על וסת מהירות שמחובר לרשת עם שלוש פאזות ומהוסת מהירות למנוע תלת פאזי עם שלוש פאזות.
    רציתי להבין מה קורה כאשר פאזה אחת מתנתקת של הוסת ( בין הרשת לוסת ).
    הבנתי שהמנוע ממשיך לעבוד במקרה ומורידים את ההגנה שבוסת שמתריעה על התנתקות פאזה אחרת המנוע והוסת היו מפסיקים לעבוד (לפי מיטב הבנתי) השאלה שרציתי האם הוא ממשיך לעבוד תקין ( המנוע) ומה קורה לוסת/למנוע.
    תשובה מפורטת תעזור לי מאוד.
    תודה רבה ושבוע טוב.
    #119924
    arielsegal
    מנהל בפורום

    ניתוק מוליך פאזה במנוע תלת פאזי תגרום לשדה אליפטי בלתי סימטרי בסטטור המכונה.

    המומנט של המנוע לאורך היקפה יהיה לא אחיד ולכן המנוע צפוי להבלם על ידי העומס או להעצר.

    המנוע לא צפוי לפעול ויבלם במרבית המקרים. 

מוצגות 14 תגובות – 1 עד 14 (מתוך 14 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.