פורום חשמל

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 23 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #101796
    idan_ben_moshe
    משתתף

    התחלתי עבודה חדשה שעוסקת במערכות סולאריות

    ראיתי שרשום תמיד לפני ניתוק DC יש לנתק AC 

    רציתי לדעת בבקשה מה עומד מאחורה המשפט הזה ולמה ? 

    ושאלה שניה , שאני בא ובודק מתח DC לכיוון הממיר שלו כדי לדעת אם הפנלים תקינים, מי שמכיר יש מקומות שבלתי אפשרי עכשיו לספור את הפנלים כדי לדעת כמה מתח אמור להיות לי בבדיקה של האבו … אבל אני יודע את הערך של הספק שלו האם אפשר ואיך אני מחשב את המתח שאמור להיות לי כדי לוודא שלמשל ה700 וולט שאני מקבל באבו זה מה שאני צריך לקבל ולא ערך אחר 

     

    תודה רבה 

    #101799
    eran.by
    משתתף

    עידן שלום.

    לגבי שאלת הראשונה:

    1. בעת ביצוע פעולת מיתוג כמו ניתוק המפסק בצד הDC מתרחשת קשת חשמלית שלאחריה בתוך אמצעי המיתוג שלאחריה הזרם במעגל מצד הDC לכיוון הממיר פוסק. ככל הקשתות בצד הDC חזקות יותר מאשר הקשתות בעת ניתוק בצד הAC ולכן יש לנתק בצד הAC ולאחר מכן בצד הDC – וכעת הניתוק יתבצע ללא זרם שזורם מכיוון הפנאלים.
    2. כמו כן בממירים רבים המותקנים, הממיר ימשיך לייצר ולהזרים זרם לכיוון צד הAC גם לאחר ניתוק צד הDC וזאת בשל האנרגיה הקיימת האגורה עדיין בממיר בשל הרכיבים הראקטיבים שבו בניגוד לניתוק של צד הAC שלאחריו הממיר יפסיק את הייצור .

    לגבי שאלתך השניה:

    על גב כול  פנל (החלק האחורי) קיימת מדבקה עם פרמטרים חשובים מאוד של הפנל. בין הפרמטרים האלה תוכל למצוא את Voc שזה המתח בריקם כלומר המתח בין הדקיו במצב פתוח. אם נניח והסטרינג שלך הוא  באורך 18 פנלים ו Voc =42V המתח בין הדקיי הסטרינג הכולל יהיה 18*42=756VDC.

    אם שאלתך היא לגבי ההספק הכולל שמיוצר בממיר בכול רגע נתון, יש צורך לנתח את מצב הקרינה באותו רגע נתון שפוגעת בפנלים בדיוק בשטח שאותו הם מכסים, נצילותם ועוד.

    בהצלחה.

    עירן.

    #101807
    arielsegal
    מנהל בפורום

    כל הכבוד לתשובה הממצה והמפורטת.. 😀

    #101817
    idan_ben_moshe
    משתתף

    תודה רבה לך עירן ! זה סידר לי כמה דברים בראש ! בנימה אופטימית זאת רציתי אולי בבקשה שתרשום לי בבקשה אם תוכל מה כול אות מסמנת אני ישמח מאוד ! אני די חדש בתחום הסולארי ואני מאמין שזה העתיד והתחלתי עבודה חדשה וזרקו אותי לים מה שנקרא חחח ואני נמצא בגג ומנסה ללמוד דרך גוגל ומנסה להבין באמת מה אני עושה , ולא שיגידו לי תעשה ככה כי ככה צריך 

    אחרי שהסברת לי מה זה המתח בריקם, מה ההבדל לבין המתח בזמן שההספק מלא Pmax ? 

    לפי מה שאני מבין, פנל שחסוף לשמש הוא תמיד מייצר מתח לא ?  אז מתי הוא בריקם ?

    ועוד שאלה יצא לי לראות גגות עם פנלים שההספקים שלהם שונים פנל אחד 315 וואט , אחד 280 וואט האם זה פוגע במערכת ? ואיך אני יכול לדעת אם אני רוצה למדוד זרמים מה הזרם שאני אמור לראות ? או איך שהוא לחשב אותו למשל בדוגמא שאתה הבאת לי 

    ועוד שאלה בבקשה ביקשו מימנו לבדוק מתח של הפנלים בעבודה וגם שהם לא בעבודה לא כולכך הבנתי למה היתכוונו 

    תודה רבה ! עידן 

    #101832
    avivz
    משתתף

    אם אתה הולך לעבוד בעולם הפנלים הסולריים (יותר נכון פוטוולטאים) אני מציע שתשקיע בלימוד התיאוריה הרלוונטית בנושא. 

    לעניין המתח והזרם, צריך להבין שתא פוטוולטאי הוא מקור “רך”. הזרם והמתח תלויים בהספק הנכנס (אנרגיית אור) ובעומס. חשוב שתכיר את העקומה הבאה:

    #101836
    eran.by
    משתתף

    עידן שלום.

    הידע בתחום הוא עצום ומצריך הבנה בסיסית של הפרטים לצורך ההבנה מעמיקה יותר. אני ממליץ ממך להתעקש לעבור מס’ ימי הדרכה בסיסים, לא רק לצורך הבנה והתקדמות בתחום אלה גם לצורך שמירה על החיים שלך !, הסכנות בתחום לחשמלאים ללא הבנה בDC/ללא הכרה של האתר בו הם עובדים הן רבות.

    אנסה לתמצת את הנושא, ,תוך התבוננות בעקומת IV-CURVE שהעלה אביב :

    1. Voc הוא מצב בו לא זרום זרם דרך הפנל\סטרינג, מצב בו הוא מנותק- הדקיו באוויר לצורך העיניין. במצב זה אם תציץ בעקומה הזרם שווה לאפס והמתח יהיה מירבי. נכון להגיד כי כמה רגעים לאחר זריחה, גם כמות נמוכה של קרינה תביא למתח גבוה מאוד על ההדקים אבל הזרם יהיה נמוך ולא יאפשר התחלת יצור עד כמות מינימלית של קרינה.
    2.  Isc הוא זרם הקצר שיזרום בפנל\סטרינג כאשר הדקיו מקוצרים. אם תציץ באופיין תוכל לראות כי המתח על הדקיו הוא 0. דבר שחשוב לראות בשל מבנה וחומר התא הפוטוולטאי, זרם הקצר יהיה גבוה במקצת (אפילו פחות מאמפר בודד אחד בסוגים שונים של פנלים) מהזרם הנומילי במצב עבודה מירבי Imp.
    3. נקודת העבודה בכול רגע נתון היא שילוב של הזרם והמתח בכול רגע והיא “זזה” על גבי האופיין כתלות בפרמטרים שונים (ביניהם קרינה וטמפ’) .הנקודה בה ההספק (כתלות בזרם ובמתח) הוא בעל ערך מירבי תקרא MPPT- maximum power point tracking. הגעה לנקודה זו מתבצעת על ידי הממיר בלבד במערכות בהן הפנלים ללא אביזרים המיועדים לשיפור\אופטימיזציה של כול פנל ופנל.

    מאחל לך בהצלחה וזכור תמיד לא לגעת\לנסות דברים שאין לך בהם ניסיון.

    חיים מעל הכול.

    עירן.

    #101846
    arielsegal
    מנהל בפורום

    חברים יקרים.

    ריגשתם אותי ברמת עומק הדיון.

    כל הכבוד!!! המשיכו בקו של מקצוענות וידע ותרחיקו לכת….

    #101902
    idan_ben_moshe
    משתתף

    תודה רבה לכולם ! במיוחד לערן , 

    יש לי בשטח איזה אתר שכול הזמן קופץ לי אותו פחת , של הממיר, וזה קורה אחרי הגשם , ואני משאר לעצמי שכניאה שיש זליגה באחד הפנלים, יש לי מגר לבדיקה , אם אני מצליח להגיע לשטח ולבדקות את הזליגה בזמן שעדיין הכול רטוב יש לי הסיכוי שלי יותר טוב למצוא את הזליגה ? או שזה לא משנה אם המקום יבש או רטוב ? חשוב לציין שהחלפתי לפחת חדש לבדיקה אולי הפחת לא היה תקין אבל גם אחרי שהתקנתי את החדש זה קפץ היום 5/8/18 אחרי הגשם החזק בבוקר 

    ולמי שיש ניסיון בזליגות ויכול להמליץ לי על סדר פעולות למיקרה כזה או עוד אפשרויות אני ישמח תודה רבה ! 

    #101904
    Yuvalorbaum
    משתתף

    עידן שלום.

    מהנסיון שלי במערכת סולארית אם הפחת קופץ יש בעיה בצד ה-AC. או בעיות בגידים של ה-DC לכיוון הממיר. אולי יש בורג תקוע באחד הגידים. זליגות בפאנלים  משפיעות על הממיר והוא לא יכנס לעבודה. כמובן שזה תלוי איזה ממירים יש באתר .

    בהצלחה

    #101906
    eran.by
    משתתף

    עידן שלום.

    המושג בו אנו ככול הנראה עוסקים כרגע הוא Riso- isolation resistance.

    צד ה-DC המזין את הממיר מחובר בזינה צפה – IT על פי רוב ולכן התנגדות בידודו מנוטר באמצעות משגוח כנדרש עבור מערכת בזינה צפה. כאשר התנגדות הבידוד בצד הDC יורדת מתחת לערך המכוונן בממיר ( החל ב 1 מגה אוהם וירד ל300 קילו אוהם לצורך עליה מוקדמת של הממיר בבקרים רטובים של החורף ובעלי לחות בקיץ) הממיר מפסיק את הייצור. הפחת ממוקם בצד הAC אומנם אך במקרים שהזליגה בצד הDC הופכת רצינית יותר והיא כעת קצר מלא לאדמה ייתכן מצב שהיא תשפיע גם על צד הAC בממיר שיגרום להקפצת הפחת.

    חשמלאים רבים נוטים ל”רוץ” אל מד התנגדות הבידוד לצורך תקלה כזו, ונכון שיכולה להיות פריצת בידוד בצד הAC אך את רוב התקלות תמצא בצד הDC  והאמת היא שרב מודד פשוט יכול לעזור במיקום התקלה. לא להשתמש במד התנגדות בידוד.

    במקרים של זליגה קלה ( לא כמו במקרה שלך ככול הנראה) התקלה “תעלם” בבדיקה בימים יבשים.

    השלבים הם :

    1. החלק הפשוט והמהיר לפני שאר התהליך- וידוא שלא אי הימצאות פנל סדוק על הגג(אם לא תמשיך לשלב הבא) 
    2. ניתוק הצד AC ולאחר מיכן  צד DC 
    3. הגעה לקופסת הסתעפות הסטרינגים 
    4. העברת רב מודד למצב DC 
    5. בדיקה מתח של כול קצה סטרינג אל האדמה.
    6. הסטרינג שבו המתח יהיה קבוע ולא ירד בצורה מעריכית לכיוון ה0 הוא הסטרינג הבעייתי-פנל, כבל בצוע.

    ייתכנו עוד בעיות אך זה העיקר.

    בהצלחה.

    עירן.

    #101919
    arielsegal
    מנהל בפורום

    עירן שלום

    כל הכבוד על הידע הרב והשיתוף.

    אין כמוך!!!

    #101922
    shlomoli
    משתתף

    שלום

    אני לא הבנתי   : אם פחת נמצא  בצד AC  (במוצא של ממיר ) כיצד  בעיות בידוד בDC יכולות להשפיע  עליו

     

    #101923
    eran.by
    משתתף

    תודה לך אריאל על מאגר המידע והפורום מלא הידע הזה.

    שלומי, מקרה של זליגה בצד הDC לא אמור להשפעה על הפחת בצד הAC אך במקרים בהם הוא בכול זאת יפסיק ייתכן מצב בו מעגל המשגוח  הפנימי בממיר יוצר מצב לא רצויי על היציאה בצד הAC במיוחד במצבים בהם הזליגה גבוה (במצבים בהם אני נתקלתי). נוכחתי בסוגיה ב string inverters של ABB.

    #101924
    idan_ben_moshe
    משתתף

    תודה רבה לך ערן! אני מנסה למצוא את הזליגה במערכת של KACO…לא מצליח למצוא אותה… אני כבר הגעתי למצב של כוננות אבל זה כבר מספיק להיייבש, המצב שם שכול הזמן אחרי הגשם הפחת קופץ, זה אומר שהזליגה שם היא כביכול חזקה? 

    ואם יורשה לי הידע שלך בסולארי הוא מניסיון או עברת קורסים וקראת דברים כי אני לא מצליח למצוא איזה חומר לימודי או איזה מצגת להעשיר את הידע שלי בזה, אני מהצד שלי מרגיש וקורא את מה שאתה כותב וחושב שאתה מרצה או צשהו כזה 

    #101926
    eran.by
    משתתף

    זה מחזק את ההנחה שקיימת פגיעה בבידוד. לכול חברה, גם לKACO יש מערך בדיקות לחשמלאי לצורך הדרכה וביצוע בדיקות לפתרון תקלות עבור הממירים. 

    אם ביצעת את כול השלבים שהצעתי לך ולא הצלחת/ לא הבנת כיצד לבצע את המדידות, תצטרך לחכות לפעם הבאה ולהגיע במצב שהתקלה קשיחה ולנסות ולבטל סטרינג סטרינג ע”י המפסק שלו או בית הנתיכים ( לא לפתוח כמובן כשהממיר מייצר) ולבדוק אם התקלה חלפה/ או לסירוגין לבצע את הבדיקות שהצעתי לך . 

    אתה יכול גם להיעזר באיש הניטור שלכם בחברה אם ההבנה שלו טובה הוא יבדוק את ערך הRISO בממרים התקינים ליד ממיר זה בבקרים כשהממירים עובדים ולהשוות לממיר הבעייתי לצורך שלילת תקלה, כמו כן בדיקת הודעת התקלה מהיסטוריית התקלות בממיר.

    את הניסיון שלי רכשתי כמעט לבדי, בתור מהנדס חשמל בעל רישיון חשמלאי השכלתי לחקור את התחום גם מול המחשב וגם בשטח (החברות בהן עבדתי הן חברות בתחום הPׂVׂׂׂׂ).

     

     

     

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 23 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.