פורום חשמל

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #112635
    moshe250
    משתתף

    שלום לחברי הפורום , יש לי מספר שאלות:

    1- מה החשיבות של מתח קצר בשנאי

    2- כיצד יישתנו או לא יישתנו הערכים הבאים (כא”מ, מומנט כניסה, מתח,זווית הפיסוק) בגנרטור סנכרוני , אם הזרם הנצרך גדל אך מקדם ההספק של העומס אינו משתנה, אשמח גם להסבר קצר.

    תודה רבה לעוזרים.

    #112637
    YUDA
    משתתף
    1. מתח קצר משקף את עכבת השנאי, הוא חשוב כדי לחשב את מפל המתח על השנאי, את זרם הקצר (זרם הקצר בדר”כ לא במסגרת לימודי מכונות חשמל), ובמקרה של שנאים במקביל גם כדי לחשב את חלוקת העומס בין השנאים.
    2. לגנרטור מעשי יש מערכת בקרה שמתאימה את מומנט הכניסה לעומס כדי לשמור על תדר קבוע. אם נניח שכוונת הבוחן הייתה למקרה שמומנט הכניסה קבוע אז עליית הזרם מעה את המומנט הנגדי ולכן המהירות תרד וממילא גם הכא”מ ירד. מומנט הכניסה ללא שינוי (לפי מה שהנחתי), מתח ירד גם בגלל ירידת הכא”מ וגם בגלל העלייה במפל המתח על העכבה הפנימית, זווית הפיסוק תעלה בגלל העלייה בעומס (אפשר גם לנמק בעזרת דיאגרמה וקטורית בגלל שוקטור מפל המתח גדל).<br />בגנרטור עם בקרת מהירות, כא”מ ומומנט כניסה ללא שינוי, מתח ירד בגלל העלייה במפל המתח על העכבה הפנימית, זווית הפיסוק תגדל כנ”ל.
    #112666
    moshe250
    משתתף

    היי אריאל , מספר שאלות בהקשר לתגובתך:

    1- כתבת שלגנרטור יש מערכת בקרה שמתאימה את מומנט הכניסה לעומס כדי לשמור על תדר קבוע , ז”א שמהירות הסיבוב חייבת להשאר קבועה על מנת שהתדר יישאר קבוע ?

    2- מזה אומר שמומנט הכניסה משתנה לפי העומס , על פי מה נקבעת הבקה על סמך עוצמת הזרם שהעומס צורך? או רק לפי ההספק  האקטיבי P שהעומס צורך שהרי להספק הראקטיבי Q  אין קשר למומנט הכניסה כי מומנט הכניסה הוא אחראי לייצר את ההספק האקטיבי P בלבד .

    3- מה משפיע על ההספק הראקטיבי Q שנצרך האם רק זה לא מאפיין שנגזר מהעומס עצמו , אם כך מדוע זרם העירור אכן משפיע עליו .

    4- במידה וכותב השאלה התכוון שהתדר נשאר קבוע בשאלה (מהירות הסיבוב קבועה) ורק הזרם הנצרף הוא גדל , מה תהיה התשובה במצב זה ?

     

    תודה רבה על העזרה.

    #112668
    arielsegal
    מנהל בפורום

    משה שלום,

    למען הדיוק והקרדיט, מי שענה לשאלה (וענה תשובה מדויקת ויפה) היה יהודה.

    באשר לשאלותיך:

     1. אכן כן, מהירות הסיבוב של גנרטור סינכרוני חייבת להשאר קבועה ולכן מתבצע שינוי מומנט (על ידי תוספת דלק לאמצעי המניע) כדי ליצר הספק גדול יותר.

    2. המומנט (או הספק האמצעי המניע) אחראי על הספק היציאה הפעיל של הגנרטור. זרם העירור אחראי על הכא”מ ועל ההספק הראקטיבי של הגנרטור. מערכת הבקרה דואגת לאספקה של יותר או פחות דלק בהתאם להספק הנדרש. עליה בעומס גורמת לעומס על הציר וכדי לשמור על אותה מהירות סיבוב יש צורך להוסיף יותר דלק (הדבר דומה למערכת בקרת שיוט ברכב שמגדילה את כמות הדלק למנוע כדי לשמור על מהירות קבועה של הרכב למרות שהרכב עולה עליה).

    3. זרם העירור כאמור מכתיב את מתח היציאה ואת ההספק הראקטיבי שהגנרטור מספק לרשת. במידה וישנם מספר גנרטורים מחוברים לרשת הרי שהם יתחלקו בניהם את ההספק הראקטיבי על פי דרישת הצרכנות. אכן הצרכנים קובעים מהו ההספק הראקטיבי הנדרש. אספקת הספק ראקטיבי גדול מדי תתבטא במתחי יתר ברשת.

    4. לא הבנתי את שאלתך!!! אם כוונתך להשפעת זרם העירור עניתי על כך בסעיפים הקודמים.

     

     

     

    #112669
    moshe250
    משתתף

    היי , תודה על התשובה המהירה.

    1- לגבי סעיף 4 הכוונה של הבוחן הייתה למצב שבו הזרם הנצרך על ידי העומס גדל אך מקדם ההספק נשאר ללא שינוי, כמו מהירות הסיבוב ללא שינוי. מה אז תהיה התשובה לשאלה ז”א איך זה יישתנו (או לא יישתנו) הכא”מ, מומנט הכניסה , מתח היציאה  וזווית הפיסוק.

    2- בסעיף 2 של תגובתך כתבת שעליית העומס מחייבת עליית מומנט הכניסה כדי לשמור על התדר וזה מובן אם אתה מתכוון שעלייה בעומה הכוונה עליה בהספק האקטיבי. אני לא מצליח להבין מה קורה במצב שבו ההספק האקטיבי שהעומס צורך נשאר אותו דבר אך ההספק Q גדל וזה מתורגם בעליית זרם העומס , במצב כזה האם יש צורך להגדיל את מומנט הכניסה כדי לשמור על התדר שהרי כתבת במפורש שמומנט הכניסה אחראי רק על המומנט האקטיבי ביציאה אם כן במצב זה מה בעצם משתנה , זרם העירור אחראי על כך , אשמח אם תעשה לי סדר בנושא הזה כי זה חשוב לי ואני לא מצליח להבין אותו עד הסוף.

     

    תודה רבה.

    #112670
    YUDA
    משתתף

    אריאל תודה על המחמאות, אבל התשובות של כולנו הן תחת המטרייה שלך. כולנו לוקחים בחשבון את הביקורת שלך על ההתכתבות שלנו.

    1- כא”מ ומומנט כניסה ללא שינוי, מתח ירד בגלל העלייה במפל המתח על העכבה הפנימית, זווית הפיסוק תגדל.

    2- עלייה בעומס ריאקטיבי לא תגרום שינוי תדר, אלא מפל מתח גדול יותר. אפשר לתקן את המתח ע”י הגדלת זרם העירור.

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.