פורום חשמל

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #86119
    mohammed
    משתתף

    שלום לכולם
    אם יש לי מנוע שהצריכה שלו 12 אמפר וזרם התנעה 45 אמפר. איך אני מתחשב בזרם התנעה?

    תודה

    מוחמד

    #86120
    yesaya
    משתתף

    בחירת הכבל היא לפי הזרם המתמיד. זרם ההנעה הוא רגעי ולא מתחשבים בו, אלא אם המנוע מופעל ומופסק לעיתים קרובות מאוד.
    במקרה שלך הייתי מחבר (אני מניח שהמנוע תלת פאזי, למרות שלא כתבת) כבל 4X2.5 ממ”ר, ומגן עליו עם מא”ז 16 אמפר אופיין C.
    וכמובן הגנת מנוע לכוון על טיפה יותר מ12A.

    #86121
    Shlomo_12
    חבר

    שלום לכולם,
    שאלה בקשר לתשובת המגיב לשאלת מוחמד.
    הכל נראה לי נכון והגיוני פרט לשורה האחרונה, “וכמובן הגנת מנוע על טיפה יותר מ12A”

    על-פי הבנתי אם 12A זהו זרם הנומינלי של המנוע אסור לכוון את ההגנה התרמית של המנוע מעל ערך זה.
    על-פי ההגדרה זרם נומינלי הוא הזרם שבעוצמה זו המנוע יכול לעבוד לאורך זמן ללא נזק.

    יום טוב

    #86124
    yesaya
    משתתף

    לפי מה שאני למדתי (אם אני טועה אשמח אם יתקנו אותי) הזרם הנומינלי זהו הזרם שבו המנוע תוכנן לעבוד, ואותו הדבר לגבי המתח וההספק הנומינליים.
    זה המצב שבו המנוע יעבוד בצורה מיטבית מבחינת מומנט, נצילות, מקדם הספק וכד’.
    המנוע לא תוכנן לעבוד בזרמים גבוהים יותר, אבל הוא יכול לעמוד לאורך זמן בזרמים הגבוהים ב10% מהזרם הנקוב.
    פעם לימדו לכוון את האוברלואד כ10% מעל לזרם הנקוב כדי להימנע מניתוקים מרובים ללא צורך.
    בהמשך עם ההתקדמות והשיפור ברכיבי ההגנה ההנחיה הייתה להוסיף רק 5% יותר.
    והשיפור נמשך, עד שהיום אומרים לכוון בדיוק בזרם הנקוב.

    בגלל שקשה לדייק, ולא צפוי נזק גם אם הזרם יהיה מעט גבוה מהנקוב אני נוהג להוסיף מעט- סביב השניים שלושה אחוזים במנועים גדולים, וסביב החמישה אחוזים במנועים קטנים.

    #86125
    Shlomo_12
    חבר

    נכון גם אני פגשתי מספר חשמלאים שבוחרים לכוון ב10% יותר מהנומינלי. אני חושב שבחירה נכונה של מנוע תביא אותו לזרם נומינלי בעומס מקסימלי. אני תמיד מכוון את ההגנה לנומינלי בדיוק.
    בסופו של דבר הנזק שנגרם למנוע הוא כתוצאה של חום יתר בסליליו, ומצד שני גם ההגנה התרמית מתנתקת כתוצאה של חום (פועל יוצא של זרם).
    דוגמא מהשטח: במפעל בו עבדתי בימי הקיץ החמים הטמפרטורה באולםסככת היצור הגיע ל- 35-40 מעלות צלזיוס, כלומר זאת הטמפרטורה האופפת של המנועים, הבעיה היתה שבלוחות החשמל הותקנו(ובצדק) מזגנים, אלו מזרימים אוויר קר בטמפרטורה של כ 20 מעלות על הגנות המנועים, במקרה כזה זה ממש לא חכם עוד להעלות את זרם ההגנה מעל הנומינלי של המנוע.

    ערב טוב.

    #86127
    Refael Galin
    משתתף

    מוחמד שלום
    בבחירת גודל כבל למנוע יש להתחשב בזרמי התנעה רק אם המנוע פועל במשטר עבודה מרובה התנעות והפסקות (כמו מנוע של מעלית בשעות עומס).

מוצגות 6 תגובות – 1 עד 6 (מתוך 6 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.