בהנחיות החדשות שמוציא משרד העבודה והקשורות לרפורמה ברשיונות החשמל, כתוב:
הפרשנות שניתנת לכך (הן ע”י בתי המשפט והן ע”י העוסקים בענף) הינה שפועל על בודק החשמל לא חלה אחריות – כלומר גם אם הבודק אישר מתקן לקוי שארעה בו תקלה חמורה, האחריות על התקלה תחול על המתכנן והמתקין ולא על הבודק. העדר האחריות על הבודק מהווה לקונה חמורה המאפשרת התנהגות לא מקצועית.
אחריות הבודק
כאמור, במצב הקיים אין לבודקים אחריות פלילית או מקצועית על הבדיקות שביצעו.
לקונה משפטית זו הינה בעייתית, בעיקר משום הסמכות הניתנת לבודק כ”תחנה האחרונה” לפני אישור השימוש
במתקן. במסגרת זו, קיים צורך בהוספה לתקנות החשמל השונות סעיף כללי שעוסק באחריות הבודק כדלקמן:
כל בדיקת מתקן חשמלי המוצגת לרשויות, חייבת להתבצע ולהיחתם על ידי חשמלאי בעל רישיון מסוג “חשמלאי-בודק” בלבד, הכול בהתאם לעוצמת זרם המתקן החשמלי.
אסור לחשמלאי בעל רישיון “חשמלאי-בודק” לחתום על מתקן חשמלי שהוא לא השתתף בבדיקתו באופן פיזי, ושלא נכח במקום בעת הבדיקה.
דו”ח על אישור תקינות או בדיקה המונפק על ידי מי שאיננו בעל רישיון “חשמלאי בודק” לצרכי תחזוקה או לצרכים פנימיים, יודגש על המסמך באופן בולט, שהדו”ח איננו מהווה דו”ח בדיקה כמשמעו על פי תקנות החשמל. אני מאמין שלקונה זו תתוקן בהקדם.