פורום חשמל

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #100954
    idanc
    משתתף

     שלום אריאל

    אני קצת מבולבל בנושא-

    בתקנות החשמל ישנה הגדרה “שאין להאריק מתקן במתח נמוך מאוד”.

    לעומת זאת נתקלתי בציוד קצה כמו מפעילים חשמליים שמפוקדים ומוזנים במתח נמוך מאוד (24VDC )עם חיבור להארקה.

    כמו כן נתקלתי בלוחות חשמל רבים שבהם יציאת ה-0VDC מספק הכח של מתח הפיקוד 24VDC הינה מחוברת להארקה.

    האם יש מניעה לחיבור זה?

    האם במידה ואני לא מבצע חיבור זה- האם יש להשתמש במא”ז דו קוטבי עבור היציאה מספק ה-24VDC או שמא”ז חד קוטבי מספיק?

    תודה רבה

     

    #100955
    shai23
    משתתף

    אהלן עידן,

    אני מתעסק הרבה עם לוחות בקרה והזנת ציוד במתח נמוך מאוד.

    לרב הבקרים המתוכנתים ורכיבים אלק’ אחרים מגיעים כבר עם רגל ה-0 מגושר לפס מתכת בבסיס הבקר. מה שאומר ש V- ביציאה מהספק מיוחס לאדמה כבר מעצם החיבור של הרגל הזה.

    אחד היתורונת של רגל ה V- לגשר אותו לאדמה הוא הפחתה של EMI כתוצאה מפליטה של PWM של ספק הכח

    יתרון נוסף ש V- לא צף. ובמקרה של מוליך V+ שהתשחרר ויגע באחד החלקים הגלוונים, ההגנות תעבודנה. (אני תמיד מייחס את V- לאדמה)

    לגבי שימוש במא”ז ביציאה:

    לא ייתן לך שום דבר. אפילו אופיין Z יהיה בעייתי. היות ובDC תחום האי ודאות עולה פי 1.5

    ספק כח של 5A יגיע בקצר מלא ל10A מקסימום. בגלל המגביל זרם שלו ביציאה. זרם שהמ”אז לא ירגיש וביתניים המוליכים יספגו אנרגיית הקצר. אני אף-פעם לא רואה הגיון להגן על היציאה של הספק עם מבטח מסוים (כל עוד יש לספק כח הגנות שלו ביציאה)

    אתה יכול להגן לפי צרכנים בודדים או לחלק לקבוצות (כמובן עם היגיון בהתאם ללוגיקה של המערכת) לפי שטחי חתך בפיצול. הכל בהתאם כמובן לזרם הקצר שהספק יכול לפתח. ולהגן עם מאז”ים (חשוב לבדוק את האופיין שלהם ב DC בהתאם לזרם הקצר ולוודא שיגיבו) או נתיכי זכוכית יש סוגים שוניםSLOW BLOW / FAST BLOWׂ

    תזכור שבמתח כזה אתה לא צריך להגן על המתקן מפני התחשמלות, אלא להגן על המוליכים (למנוע התחממות ושריפה).

     

     

    #100956
    Refael Galin
    משתתף

    תקנות החשמל ישנה הגדרה “שאין להאריק מתקן במתח נמוך מאוד”.

    לא מדויק, בתקנות החשמל הארקות ואמצעי הגנה בפני חישמול במתח עד 1000 וולט,                                                                                                                           תקנה 62 (ב) היה מקור הזינה שנאי, הוא יהיה מסוג שנאי מבדל; היה הוא שנאי מיטלטל הוא יהיה מסוג II.                                                                                       תקנה 64  (א) במיתקן המוגן במתח נמוך מאוד לא תותקן הארקת שיטה או הארקת הגנה.                                                                                                                   

      כלומר כאשר מתח נמוך מאוד משמש כהגנה בפני חישמול חל אסור שהשיטה תהיה מוארקת.    

    תקנה 64 (ב) במיתקן כאמור מותר לחבר גופי מתכת של ציוד מסוג III עם גופי מתכת של ציוד הניזון ממתח נמוך.

    כלומר כאשר מתח נמוך מאוד משמש להגנה בפני חישמול אין מניעה לחבר מוליך הארקה לציוד המוזן במתח נמוך מאוד. 

    שנאי פיקוד או ספק כוח למעגל פיקוד או הזנה של סנסורים לא משמש להגנה בפני חישמול לכן אין מניעה להאריק נק’ לייחוס לאדמה.  ובנוסף, כמובן שמותר להאריק אביזרי קצה שמוזנים במתח נמוך מאוד.    

    #100957
    shai23
    משתתף

    רפאל,

    אתה מפספס נקודות חשובות לשאלתו של עידן

    ברור שהמתקן , לצורך העניין ארון בקרה, לא נחשב למתקן ששיטת ההגנה שלו בפני חשמול תהיה מתח נמוך מאוד. (אלא אם כן כל המתקן מוזן במתח נמוך מאוד, לא המצב שהוא מתאר)

    הרי הוא מקבל הזנה של מתח 230 לפחות. והמתקן (קרי הארון) יהיה מוגן באמצעות אחת השיטות המאורקות. ולפני החיבור שלו יש לבצע LT על השקע המזין ולראות שמתאים למפסק הראשי.

    הנושא המרכזי של העניין פה הוא הגנה על המוליכים , ואיך מגנים ביציאה מהספק כח.

    ומה הן היתרונות של ייחוס מוצא הספק לאדמה? (הייתי רוצה לדעת עוד סיבות לטיב בנושא, חסר לי ידע בנושא וזה נושא חשוב מאוד עד קריטי בתכנון מעגלים כאלו)

    #100973
    idanc
    משתתף

    תודה רבה על התגובות.

    אני מבין שאכן מותר לחבר את ה-v- לאדמה ושהתקנה שאסור להאריק מתקן במתח נמוך מאוד חלה כאשר ההגנה בפני חישמול של המתקן הינה “מתח נמוך מאוד”.

    אכן הייתי רוצה להבין מה היתרונות והחסרונות של הארקת ה V- לאדמה, האם אני מחוייב לכך ומה מומלץ.

    הסיבה שהעלתי נושא זה היא שכעת אני מבצע בדיקות ce ללוח והסתבר לי שבאחת הבדיקות מספקים מתח 2000 וולט לכמה מילישניות בין פאזות והארקה. עקב כך פחדתי שציוד ה24v ינזק ולכן ניתקתי את ההארקה מה -V-.

    בעיה נוספת ששי העלה היא הגנה ביציאה מספק הכח, הרי שלכל ספקי ה 24v היום יש הגנה מהירה בפני קצר כך שמא”ז ביציאה לא אפקטיבי. האם ניתן במקרה זה לוותר עת המא”ז?

    האם על מנת לזהות מעגלים מקצרים מתחת לספק ה24 יש להשתמש בםיוז מהיר במקום מא”ז?

    תודה רבה

     

     

     

    #100974
    shai23
    משתתף

    עידן שלום, לגבי הארקת V- : תמיד טוב לקרוא את המדריך חיווט של יצרני רכיבי האלקטרוניקה. יכול לומר לך שמניסיוני עם הבקרים , דרייברים , משני תדר ועוד כרטיסים שונים. היצרן ממליץ ולפעמים מחייב לייחס את V- לאדמה כדי לשפר את בעיית ה EMI. כפי שכתבתי לפני כן, המון רכיבים מגיעים עם אלמנט אילוץ לנושא זה. (כלומר גם אם לא ייחסתי את V- לאדמה בעצמך , ע”י אלמנט גלווני לפס דין יש ייחוס) לא יודע מה זה בדיקת CE , יכול לומר לך שאנחנו מעבירים כל מערכת בדיקה של בודק מוסמך, מבצע בדיקת בידוד של 500 וולט בין פאזה הארקה אפס הארקה ואין בעיה היות ואין קשר בין ההדק החיובי של הספק ולפאזה. אז אתה לא סוגר מעגל על הרכיבים האלקטורניים במערכת.   לגבי הגנות ביציאה של הספק: קח בחשבון שלרב, הספק כח ייתן אספקה לצרכנים שלא יכולים לגרום לעומס יתר כגון: נורות חיווי, בקרים מתוכנתים, לוגיקה של דרייברים וכו’… לכן אין צורך להגן מפני עומס יתר, אלא רק כנגד קצר. (מצויין גם בתקנות החשמל) אתה חייב לשאול את עצמך מה הקצר שיתפתח בנקודה המרוחקת ביותר מהספק. ולראות שאתה אכן מגיע לזרם המקסימלי (הגנת קצר) של הספק. לפה נכנס הנושא של סוג ההגנה של הספק בזמן קצר: FOLD BACK , הגלבת זרם קבועה או כיבוי לאחר זמן מסויים לדגומה מא”ז אופיין Z של 1 אמפר – אתה צריך להבטיח זרם של פי 5 ב DC כדי לגרום לניתוק מיידי , כלומר 5 אמפר. או נתיכים , אתה צריך לראות האופיין שלהם ולבדוק אותם ביחס לקצר. יש אופיינים שונים גם של נתיכים למתח נמוך מאוד ובתי נתיך שונים. לא רואה סיבה להתקין הגנה היציאה הראשית של הספק. היות ויש לו הגנה. ולפעמים יש פיקים לרכיבים אלקטרוניים קטנים, מה שיכול לגרום לניתוקים לא רצויים.        

    #100980
    idanc
    משתתף

    תודה רבה !!

    הנושא ברור לי עכשיו

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.