פורום חשמל
תגיות: הארקה לטעינת רכב חשמלי, הוצאת הארקה מחוץ למבנה מאופס, טעינה לרכב חשמלי, עמדת טעינה לרכב חשמלי
- לנושא זה 12 תגובות,4 משתתפים, והוא עודכן לאחרונה לפני שנה על ידי- arielsegal.
-
מאתתגובות
-
2 באפריל 2023 בשעה 19:28 #125516kobigrossמשתתף
שלום לאריאל ומשתתפי הפורום
בהנחיות החדשות שהוציא מנהל החשמל בנוגע להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי
בסעיף של הגנה בפני חשמול נכתב :
.5<br />
)א( הגנה בפני חשמול במערכת הטעינה תבוצע בהתאם לדרישות תקנות הגנה בפני חשמול;<br />
)ב( ההגנה בפני חשמול בעמדת הטעינה המותקנת בתוך מבנה, כאשר החניה במבנה או צמודה <br />
איליו )עד 5 מטר מהמבנה( תהייה זהה לזו של המבנה;<br />
)ג( חיבור מוליך הארקה ממבנה המוגן בשיטת איפוס לעמדת טעינה או חניה הנמצאות מחוץ <br />
למבנה )במרחק הגדול מ 5 מטר(, מותר רק כאשר מבוצעת השוואת פוטנציאלים בחניה, אלא <br />
אם כן יתקיים אחד מאלה:<br />
)1 )התנגדות הארקה במבנה כלפי המסה הכללית של האדמה לא תאפשר במקרה של <br />
נתק באפס ברשת התפתחות של מתח מגע הגדול ממתח נמוך מאוד;<br />
)2 )קיים התקן הגנה המנתק את הזנת נקודת החיבור לרכב כולל המוליכים החיים <br />
והארקה תוך 5 שניות כאשר המתח בין מוליך הארקה לאדמה עולה על מתח נמוך <br />
מאוד. התקן ההגנה יכול להיות חלק מעמדת הטעינה;<br />
הערה: יש לשים לב שהארקת הגנה )TT )אינה רצויה כאשר מבנה סמוך מוגן בשיטת איפוס <br />
.)TN-C-S(<br />
שאלתי : מדוע שיטת הגנה TT אינה רצויה כאשר מבנה סמוך מוגן בשיטת איפוס TN-C-S ?בברכה
קובי
2 באפריל 2023 בשעה 20:24 #125522arielsegalמנהל בפורוםשלום,
כמובן שאין להתקין אלקטרודת הארקה ולהגן בשיטת TT מתקן שנמצא בתחום ההשפעה של הארקת מתקן מאופס.
בהתאם לכך נרשמה הנחיה זו
2 באפריל 2023 בשעה 20:59 #125523kobigrossמשתתףשלום אריאל
אבל ממה שהבנתי בהנחיות שכתובות בסעיף 5 סימן ג , ההערה מתייחסת
לעמדת טעינה המרוחקת יותר מ-5 מטר , וזה לא נחשב תחום ההשפעה ,
לכן לא הבנתי את כוונת ההערה שנרשמה בסוף סעיף 5 ? .
בברכה
קובי
3 באפריל 2023 בשעה 16:34 #125526arielsegalמנהל בפורוםשלום,
אני מבין את ההנחיה באופן הבא:
א. התירו לאפשר שימוש במוליך ההארקה ממתקן מאופס למרות שאנו בתחום ההשפעה כפוף לאפשרויות 1 ו-2
ב. להבנתי הדגישו שאין להשתמש בהארקת הגנה כתחליף לשיטות שהוצגו ב-1 וב-2.
6 באפריל 2023 בשעה 22:01 #125543eladמשתתףשלום אריאל,
אז מה תהיה שיטת ההגנה בפני חישמול כאשר העמדה מותקנת במרחק העולה על 5 מ’ מהמבנה, אך עדיין בתחום השפעת הארקת יסוד?
7 באפריל 2023 בשעה 10:02 #125544arielsegalמנהל בפורוםשלום,
כשהעמדה והחניה ממוקמים בתחום השפעת הארקת היסוד של המבנה ממנו העמדה מוזנת, שיטת ההגנה בפני חשמול של המבנה חלה גם על עמדת הטעינה.
בעקרון מעבר ל-5 מטרים יש לאמץ את אחת החלופות המפורטות בהנחיה החדשה.
10 באפריל 2023 בשעה 20:05 #125558eladמשתתףשלום אריאל,
תודה על תשובתך, אך עדיין לא ברור לי:
1. איך בודקים/מודדים/מחשבים את תנאי 1
2. לא מכיר עמדות טעינה עם ההגנה המתבקשת בסעיף 2. יש עמדות עם הגנה כזאת בארץ?
תודה
10 באפריל 2023 בשעה 21:37 #125571arielsegalמנהל בפורוםשלום.
לגבי תנאי מספר 1 יש לנהוג לפי המפורט בתקן הבריטי (משם אמצו את ההנחיה) לצערי אין לי את התקן הנ”ל.
גם לגבי סעיף זה מכיר רק מתקנים כאלה בבריטניה.
10 באפריל 2023 בשעה 21:42 #125573eladמשתתףהיי אריאל,
1. ידוע לי שהמקור בתקן הבריטי.
2. אז איך מנחה התקן לגבי דרישה 1?, אשמח לדעת בקווים כללים אפילו.
3. אז מה עושים מחר בבוקר עם דרישה מס’ 2?, מטעינים בבריטניה וחוזרים???
4. לא ברור מה עושים עם דרישות כאלו?, איך מאשרים מתקן כזה?
תודה
11 באפריל 2023 בשעה 13:17 #125578Adam1951משתתףשאלתי היא לגבי בית פרטי אשר כולל מנגנון איפוס (חיבור בין האפס לאדמה), היו על כך מספר שאלות, והייתה תשובה שאם מרחק עמדת הטעינה הוא מעל 5 מטר מהמבנה, אין למשוך את האדמה מארון החשמל לעמדה, ויש להתקין אלקטרודה ליד אמדת הטעינה כהארקה.
<br />
בתקנות החשמל (התקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי), התש”ף–2020 (אגב האם יש משהו עדכני יותר ?), יש רק מקום אחד בו מוזכר איפוס בסעיף הגנה מפני חישמול – ” נעשה שימוש באיפוס כאמצעי הגנה, יש לוודא שעמדת הטעינה מצויה בתחום השפעת הארקת היסוד של המתקן החשמלי המזין או שבוצעה השוואת פוטנציאלים מקומית, בהתאם להוראות תקנות החשמל.”האם ניתן להוליך את האדמה מארון החשמל בכבל שאורכו כ- 9 מטר, אבל עמדת הטעינה מותקנת על המבנה עצמו בחניה צמודה ? אם התשובה היא שלילית, אומר שיש נקודות חשמל בתוך הבית שמרחק הכבילה אליהם מגיע גם ל- 15-20 מטר, האם זה שונה ביחס לאיפוס ?
תודה למשיבים, חג שמח
12 באפריל 2023 בשעה 12:29 #125585arielsegalמנהל בפורוםשלום,
יש לנהוג כפי שנוהגים עד היום בכל מתקן מאופס!
- כאשר החניה ועמדת הטעינה נמצאים בתחום השפעת הארקת היסוד של המבנה המזין (בטווח 5 מטרים) והמבנה מאופס ניתן להוציא מוליך הארקה מהמבנה לעמדת הטעינה.
- אשר החניה ועמדת הטעינה נמצאים בתחום השפעת הארקת היסוד של המבנה המזין (בטווח העולה על 5 מטרים) והמבנה מאופס ניתן להוציא מוליך הארקה מהמבנה לעמדת הטעינה רק אם בוצעה השוואת פוטנציאלים בין החניה, עמדת הטעינה וסביבתה.
- אני ממליץ בשלב זה במקרה 2 לא להוציא מוליך הארקה מחוץ למבנה להחדיר אלקטרודת הארקה ולחברה לעמדת הטעינה ולהגן עליה בפחת כהגנה בלעדית.
12 באפריל 2023 בשעה 12:43 #125586Adam1951משתתףתודה רבה אריאל על התשובה.
כלומר אם הבנתי נכון, לא אורך הכבל הוא הפרמטר הנבחן, אלא המרחק מגבולות המבנה (מגבולות הארקת היסוד) ?
ושאלה נוספת, כאשר בוצעה בדיקה של בודק מוסמך, לאחר התקנת מערכת סולארית, נמצא שרמת הארקת היסוד הייתה לא מספקת (גבולית), ולכן בוצע “איפוס”, האם עדין ההנחיה של 5 מטר מהמבנה נכונה ?
חג שמח!
15 באפריל 2023 בשעה 20:44 #125613arielsegalמנהל בפורוםשלום,
- המרחק נמדד מדופן המבנה המזין.
- הנחיה זו תקפה לכל מבנה מאופס.
-
מאתתגובות
- יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.