פורום חשמל

מוצגות 11 תגובות – 1 עד 11 (מתוך 11 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #120564
    alaa khalel
    משתתף

    שלום אריאל ולחברי הפורום ..

    למה מחברים נגד עומס למשולש הפתוח במשנה מתח במתח גבוה ?  

    האם זה למניעת תהודה לא לינארית ( ferroresonance) ? ואם זה נכון במה שונה תהודה רגילה מתהודה לא לינארית ואיך נגד העומס יכול למנוע את התופעה הזאת ? ומה הן ההשלכות של התהודה הלא לינארית ? 

    תודה אריאל ולכל המשיבים .

    #120568
    Adnan
    משתתף

    קיים הבדל קטן בין שני הסוגים של התהודה, אבל מנקודת מבטו של השנאי זה גורם לאותה תופעה – עליית מתח בשניוני.

    תהודה רגילה (לינארית) – מה שמלמדים בתורת החשמל, היא תהודה שמתרחשת עקב קיזוז בין היגב קיבולי להיגב להשראי וזה קורה בתדר מסוים, זאת אומרת התהודה תלויה בנקודה מסוימת בה התדר גורם לשני ההיגבים להיות שווים.

    תהודה לא לינארית יכולה להתרחש במערכת הספק בקנה מידה גדול יותר ולא בהכרח בגלל שהתדר חצה נקודה מסוימת אלא בגלל הפרעות בזרם או במתח וזה יכול לגרום להכנסת ליבת השנאים לרוויה ועלייה במתח בצד השניוני.

    הנגד שמחובר במקביל להדקי משולש פתוח מונע עליית מתח, היתרון הוא שכל עוד הוא מחובר הוא לא פוגע בתפקוד ממסר הגנה ובזמן תהודה ברשת נמנע נזק לציוד האלקטרוני.

     

    #120576
    alaa khalel
    משתתף

    תודה עדנאן

    #120577
    alaa khalel
    משתתף

    הכוונה שהנגד מונע רוויה ועליית מתח בצד השניוני של שנאי המתח או שנאי ההספק? 

    בנוסף קראתי שהנגד מגן מפני הרמוניות או יותר נכון מפני ההרמונייה השלישית , האם זה נכון?

    #120578
    alaa khalel
    משתתף

    ברשותך עדנאן יש לי עוד שאלה , במפסקי זרם במתח נמוך מסוג ABB מותקן Undervoltage coil שמחובר ל- UVD (undervoltage delay) לפי מה שהבנתי מה manual אם המתח נמצא בין 35% עד 70% ה- undervoltage coil מפסיק את המפסק זרם , השאלה מה קורה אם המתח יורד מ 100% ל- 0% בבת אחת הכוונה אם אני מפסיק את ההזנה למסדר יזום ולא עקב ירידת מתח משמעותית  האם ה- undervoltage יפעל או לא?

    #120586
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    למיטב הבנתי הממסר יפעל.

    תוכל תמיד לנסות את זה על ידי הפסקת המתח או הפסקת המתח לממסר.

    #120590
    Adnan
    משתתף

    שלום,

    הנגד אינו מונע רוויה,

    רוויה לא ניתן למנוע, ניתן להקטין את הסיכוי לרוויה אבל זה כרוך בהתאמת משטר נקודת האפס ברשת המזינה וגם מצריך ששנאי המדידה או ההגנה לא יחוברו להארקה בכלל בצד הראשוני וזה עדיין לא מבטיח שזה ימנע תהודה ולכן לא חושבים בכיוון הזה.

    תפקיד הנגד הוא לגרום לזרימת זרם בצד השניוני כאשר המתח עולה בצד השניוני, כאשר הנגד גורם למעבר זרם גדול הוא גורם להנחתה במתח השניוני של השנאי ובכך נמנע נזק לממסרי ההגנה, קיימות נוסחאות לחישוב ערך הנגד כתלות בסוג הממסר (אצל SIEMENS ושניידר יש הסברים יפים).

    לגבי סליל חוסר מתח שהזכרת, מדובר על סליל חוסר מתח שמותקן בתוך מפסקי אוויר או מפסקים יצוקים והוא פועל בלוגיקה הפוכה מזו של סליל הפסקה (SHUNT RELEASE).

    ז”א – כל עוד ממסר UNDERVOLTAGE מקבל מתח פיקוד מעל 70% מהערך הנומינלי שכתוב עליו אזי הקפיץ שלו יהיה במצב דרוך (STORED ENERGY בשפת היצרנים), כאשר המתח יורד מתחת לסף שצויין ע”י היצרן, הקפיץ משתחרר וגורם ל TRIP.

    כאשר תפסיק את מתח הפיקוד שמזין את אותו סליל, המפסק נפסק מידית, אפשר להתקין התקן השהיה.

    ב ABB התקן השהיה נקרא YU DELAY שיודע להחזיק את הממסר לפי השהיה מוגדרת, ממסר חוסר מתח עצמו נקרא YU.

    חשוב להבין שיש צורך להזין את הפיקוד לממסר לפני מפסק ראשי מאחר ובחזרת המתח לצורה התקינה יהיה צורך לאפשר את פתיחת המפסק, אחרת המפסק ננעל.

    ממסר זה אינו מהווה תחליף לפונקציות ANSI הקשורות ל UNDERVOLTAGE, אלא הוא מיועד להתחבר במקביל לממסר אלקטרוני (שמכיל את ANSI) שמחזיק אותו, שימושים נפוצים למשל : הפסקת המפסק כתלות במגע עזר של מפסק אחר (למשל מגשר), או הפסקת מפסק של מתקן PV מחובר רשת כתלות במפסקים אחרים ועוד…רק צריך לדעת לעבוד איתו.

     

    בהצלחה

     

     

    #120594
    alaa khalel
    משתתף

    תודה אריאל , תודה עדנאן 🙂

    #120595
    alaa khalel
    משתתף

    קראתי את ה – manual של ה ABB  YU undervoltage לא הצלחתי להבין למה כתוב שבירידת מתח  מ 35% עד 70% מהמתח הנומינלי הממסר יפעל , אם הממסר אמור לפעול גם כשאין מתח בכלל  אז למה לא רשמו מ 0% עד 70% מהמתח הנומינלי ?!

    אני שואל כי אצלנו בעבודה כשאנחנו עושים הפסקת מתח יזומה לשנאים שמזינים את מסדרי המתח הנמוך , חלק מהמפסקים הראשיים של מסדרי המתח הנמוך מקבלים trip (במפסקים הראשיים של המסדר מותקן YU עם טיימר UVD)  וחלק נשארים במצב מחובר וזה משגע אותי , יש לציין שכל המסדרים זהים לחלוטין , אני מנסה לחקור ולהבין למה זה קורה בחלק מהמסדרים ובחלק זה לא קורה? 

    #120596
    Adnan
    משתתף

    מדובר על טווח פעולה,

    זה נקרא מתחי THRESHOLD, 

    היצרן מבטיח שמעל 70% הסליל ישאר דרוך

    בין 35% ל 70% יכולה להיות פעולת הפסקה אך לא בודאות של 100%.

    כדי להבטיח פעולה בממסר חוסר מתח חייב לרדת מתחת ל THRESHOLD.

    אתה צריך לבדוק בכל אחד מהמפסקים מאיפה הממסרים מקבלים מתח פיקוד וצריך לודא אם בכלל הממסר קיים פיזית בתוך המפסקים, פשוט מאוד לבדוק תקינות חיווט, כולל מדידת מתחים והכל, ייתכן שהם ממשיכים לקבל מתח ממקום אחר אחרי שהפסקת את ההזנה לאותו מסדר ? למשל משדה חיוני של גנרטור ? ..צריך לבדוק לעומק את כל התרחישים.

    אין ספק בכלל שבמתח של 0% הם אמורים להגיב, זה התפקיד של הממסר ואני מדבר מניסיון איתו במפסקי אוויר של ABB.

     

    #120597
    alaa khalel
    משתתף

    תודה רבה עדנאן  🙂

מוצגות 11 תגובות – 1 עד 11 (מתוך 11 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.