פורום חשמל

מוצגות 12 תגובות – 1 עד 12 (מתוך 12 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #125083
    matanturji
    משתתף

    בס”ד

    שלום וברכה,

    מבנה יביל שמשמש למגורים מונח על רצפת בטון עם קלונסאות 12 מטר עומק, המבנה מוגן באיפוס tncs, רוצים לחבר עמדת טעינה לרכב חשמלי, המרחק מהבית למיקום שבו העמדת טעינה מיועדת הוא 5.5 מטר, האם יש בעיה להוציא מהמבנה מוליך הארקה לעמדה? או שצריך להוציא כבל 4 גידים ולעשות לעמדה אלקטרודה מקומית?

    חשוב לציין שנמדד ערך לולאת תקלה בין הפאזות לפלח היסוד כאשר הפלח מנותק מהפה”פ והערך שהתקבל היה 3.68 אוהם.

    תודה רבה

    #125085
    Erez klein
    משתתף

    מתן שלום.

    כאשר שיטת ההגנה מפני חישמול הינה איפוס , והרכב עשוי להיות ממוקם ומוטען במרחק 5 מ׳ מהמבנה המזין, קיים סיכון של חישמול ההארקה וגם הרכב(כיוון שהוא מוארק) במקרה של ניתוק מוליך PEN .

    על כן,יש להזין את העמדה ללא הארקה מהמבנה ולהתקין אלק׳ מקומית .

    שיטת ההגנה תהיה פחת כהגנה בלעדית.

    #125086
    matanturji
    משתתף

    את נושא הסכנה של הוצאת מוליך ההארקה ממבנה מאופס אני מכיר. לכן העלתי את השאלה…

    צודק, רק אחרי שענית שמתי לב שכתוב בתקנות שצריך שגם הרכב וגם עמדת הטעינה יהיו בתוך תחום ההשפעה במבנה מאופס. 

    הפחת שמותקן בלוח בשדה נפרד לעמדה משמש כפחת הגנה בלעדית? 

    איך מומלץ להתקין את האלקטרודה המקומית בסביבת העמדה?

    #125096
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    על פי תאורך המבנה היביל אינו מאופס, לפיכך אין מניעה לחבר הארקה מהמבנה לעמדת הטעינה.

    בכל מקרה מומלץ להתקין אלקטרודה מקומית מסוג מוט סמוך לעמדת הטעינה

    #125097
    matanturji
    משתתף

    היי אריאל, אשמח לדעת איך הסקת מהתיאור שלי שהמבנה לא מאופס? אשמח לדעת מה כתבתי לא נכון.

    צירפתי תמונה של הפה”פ במבנה.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #125103
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    1. על פי התמונה של פס ההשוואה ששלחת ניכר שאכן מחובר אליו מוליך אפס וכנראה שהמבנה אכן מאופס.

    2. לאור תיאורך שמדובר במבנה יביל חשבתי שקרוב לוודאי אינו מאופס כי אין לו הארקת יסוד.

    3. במקרה שהמבנה אכן מאופס, יש להתקין אלקטרודת הארקה ליד העמדה ולשאוף לערך שקטן מ-5 אום כלפי המסה של האדמה ולהגן על העמדה ממעלה הזרם באמצעות מפסק פחת כהגנה בלעדית.

    #125134
    luz
    משתתף

    שלום,

    אם יורשה לי להחזיר את הדיון לשאלה הראשונה שנשאלה-

    ידוע לשואל שעומק הכלונסאות הוא 12 מטרים.

    המרחק עד קצהו המרוחק של הרכב הינו כ- 8 מטרים מהמבנה אם הבנתי נכון.

    ההתייחסות בהנחיות הינה:  ” (6.א.1.) ניתן להשתמש בשיטת איפוס רק כאשר עמדת הטעינה וחניית הרכב נמצאות במבנה מאופס עם השווואת פוטנציאליים או שהחניה נמצאת צמוד למבנה בתחום ההשפעה של הארקת היסוד “,    ” (6.ב.5.) התנגדות הארקה כלפי המסה הכללית של האדמה לא תאפשר במקרה של נתק באפס ברשת התפתחות של מתח מגע הגדול מ 70 וולט “.

    היות ובהנחיות לא צויין המרחק של 5 מטרים, שאלת השואל (להבנתי) היא מה הגבול של “צמוד למבנה” והאם צריך להצמד ל”כלל האצבע” של 5 מטר כאשר ידוע עומק הכלונסאות, והאם נדרשת כאן הארקה נפרדת.

    #125136
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    בעקרון אלקטרודה מאבדת כ- 75% עד 80% מהשפעתה אחרי מרחק של כחצי מעומקה. לפיכך נהוג לקחת מרחק של 5 מטרים כטווח השפעת הארקת המבנה ולא ממש להתייחס לעומק הכלונסאות.

     

    #125145
    matanturji
    משתתף

    אכן כן. הבנת נכון. עומק כלונס 12 מטר, ומרחק הרכב מהמבנה 8 מטרים.

    הכלל של 5 מטרים איננו כלל אצבע הוא כתוב בתקנות. צירפתי.

    לכאורה עד 12 מטר מהמבנה זה עדין תחום ההשפעה, אם אבדוק התנגדות כלפי מסה כללית של האדמה במרחק 8 מטר ואבל ערכים זהים למדידה ב3-4 מטר אפשר להגדיר את זה בתוך תחום ההשפעה?

     

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #125156
    luz
    משתתף

    מתן שלום,

    הפיסקה שצירפת מתקנות החשמל אינה ראייה לכך שתחום ההשפעה מסתיים לאחר 5 מטרים גם כאשר עומק האלקטרודה גדול יותר.

    להפך, משמעות הפיסקה היא, שגם כאשר עומק האלקטרודה קטן מ-5 מטרים (למשל אלקטרודה בעומק 2 מטרים), עדיין תיתכן השפעה ברת משמעות עד למרחק של 5 מטרים…

    אבל כמו שאמר אריאל, הרי תחום ההשפעה הולך ודועך מעריכית, ולא נגמר ב”בום”, ולכן להבנתי יש תחום אפור שדנים בו להחמיר לכאן ולכאן.

    דא עקא, שמהיכרות עם המצב בשטח, בחצרות של מפעלים וכו’, לפעמים קשה לדרוש וליישם במתקן קיים את השינויים בשטח עבור הקפדה של בדיוק 5 מטרים, ולכן מצטרף לשאלה עד כמה להצמד להגדרה של 5 מטר.

    #125161
    Erez klein
    משתתף

    ערב טוב ותודה על הדיון המעניין.

    באופן אישי,כאשר אני נדרש לבצע התקנת עמדת טעינה לבית מאופס וקיים סיכוי קל שהרכב ימוקם בטווח שעלול להיות מסוכן אני מתקין אלקטרודה מקומית בתוך גוב ובוחר בשיטת הגנה-פחת כהגנה בלעדית.

    מעדיף ליזום מאשר לתת פתח לתקלה.

    #125176
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    אכן שמח לדיון הפורה, מסכים עם הכותבים שעדיף להחמיר מאשר לחשוש שמא יתרחש מצב מסוכן.

מוצגות 12 תגובות – 1 עד 12 (מתוך 12 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.