פורום חשמל

מוצגות 11 תגובות – 1 עד 11 (מתוך 11 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #99924
    avivz
    משתתף

     שלום לחברים,

    רציתי לשאול מספר שאלות הקשורות להארקה ו-LT.

    כידוע במתקן המוגן בהארקת הגנה, מסלול זרם התקלה עובר דרך אלקטרודת ההארקה, מוליכי ההארקה, האדמה, הארקת השיטה ושנאי החלוקה ממנו מגיעה ההזנה. בהקשר זה- מספר שאלות:

    1. במידה ומתגלה עכבת לולאה גדולה מהנדרש ע”פ התקנות הרלוונטיות למתקן- כיצד ניתן לדעת שהבעיה לא נובעת מהארקת שיטה לקויה? האם נתקלתם במקרה כזה והאם יש דרך לבודד את הבעיה?
    2. במידה ומתקבל LT בערך הנדרש ובדקנו שהמתקן לא מאופס בטעות- האם יש תכלית לבדיקת התנגדות האלקטרודה כלפי המסה הכללית של האדמה? להבנתי התנגדות זו כבר מוכלת ב-LT. רוצה לומר שאם התקבל LT נמוך מ-5 אוהם למשל ניתן לדעת בוודאות שהתנגדות האלקטרודה כלפי המסה הכללית של האדמה נמוכה מ-5 אוהם.?
    #99925
    shlomoli
    משתתף

    2.לדעתי LT נמוך לא אומר ב 100 %  שהתנגדות אלקטרודה נמוך מ 5 הום כלפי מסה כללית .

    למשל אם שנאי של ח”ח נמצא  במרחק  שהוא בתחום השפעת אלקטרודת הארקה .

     

    #99938
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    הנושא הזה רחב מאוד ודורש לימוד מעמיק

    עקרונית אם הארקת השיטה אינה תקינה תושפע עכבת לולאת התקלה רק אם מדובר בשיטת הארקת הגנה. במתקן מאופס בשיטת TN-C-S או TN-S לא צפויה להיות השפעה של התנגדות הארקת שיטה שאינה עולה בקנה אחד עם דרישות התקנות ונהלי חח”י.

    מדידת עכבת לולאת התקלה מלמדת על סך כל מרכיבי לולאת התקלה וכוללת אכן בתוכה את ההתנגדות ביחס לאדמה רק במתקן המוגן ב-TT. אם בסביבה קיימים מתקנים מאופסים הם ישפיעו רבות על התוצאה הנמדדת.

    #99940
    avivz
    משתתף

    תודה על התשובות,

    כפי שציינתי שאלתי התייחסה למקרה של הארקת הגנה. ניקח מקרה פרקטי מהחיים-

    בית צמוד קרקע ישן ללא הארקת יסוד שמוגן בהארקת הגנה. לצורך הגדלת חיבור מסדרים את מערכת הההארקה כדי להגיע ל- L.T כנדרש בהתאם לתקנות. מחדירים מספר אלקטרודות, חופרים תעלה ומגשרים בין האלקטרודות עם מוליך נחושת חשוף 35 ממ”ר, מנסים להתחבר לזיון המבנה הקיים. לבסוף מתקבל L.T בערך 4.7 אוהם כאשר ע”פ נתוני לוח החשמל נדרש להגיע לערך של 2.3 אוהם. אין אפשרות לבצע איפוס.

    1. האם תמשיכו לטמון אלקטרודות עד לקבלת הערך הנדרש (שוב בהתייחס לשאלתי הקודמת- מי מבטיח שהארקת השיטה תקינה)

    2. האם תעצרו בשלב זה ותבחרו בפחת כהגנה בלעדית? האם בודק יקבל את זה?

    #99941
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    1. מאחר והגעת לערך קטן מ-5 אום, יש סיכוי טוב שהבודק יקבל את התוצאה ויגדיר את שיטת ההגנה בפני חשמול כפחת בהגנה בלעדית.
    2. במקרה זה יש להתקין 2 מפסקי מגן בטור כדי למנוע מצב שתקלה באחד מהם תמנע הפסקת הזינה.

     

     

    #99942
    avivz
    משתתף

    אריאל שלום, קראתי את המלצתך לגבי שני מפסקי מגן בטור מספר פעמים. האם זו פרקטיקה שאתה נוהג בה או שהיא מקובלת בקרב הבודקים? האם בתקנות יש אזכור לכך?

    לגבי השאלה המקורית- האם לדעתך יש דרך לבודד את מרכיב הארקת השיטה מקריאת ה-LT. האם נתקלת במקרה שהיה צורך לערב את חברת החשמל בשיפור הארקת השיטה?

    #99996
    avivz
    משתתף

    אריאל שלום, אשמח לתשובתך.

    #99999
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    1. כשמפסק המגן בפני זרם דלף לאדמה, הוא הגנה בלעדית בפני חשמול והתחשמלות וזרם הקצר לאדמה לא מספיק כדי לגרום להפסקת המבטח, תלויה בטיחות המתקן בהתקן יחיד. במקרה זה נוהגים בודקי חברת החשמל וגם אני כמותם לדרוש 2 מפסקי מגן בטור. אין אזכור על כך בתקנות למעט העובדה שבמתקן רגיל שאינו מוגן על ידי מפסק מגן גם המא”ז וגם מפסק המגן צריכים לגרום במקרה של חשמול.
    2. ניתן למדוד את הארקת השיטה של השנאי המזין על ידי בדיקת התנגדות ההארקה שלו ביחס למסת האדמה וגם על ידי בדיקת LT סמוך לשנאי. 
    #118968
    shahaf_kor
    משתתף

    הייתי שמח לדעת האם כאשר יש לנו מבנה שבו הארקת הגנה ומבנה מאופס סמוכים מעל 5 מטר האם עדיין המבנה המאופס יכול הלשפיע על ה LT של המבנה בעל הארקת הגנה ?…

    כלומר איך בדיוק הבנה המאופס יכול להשפיע על המבנה בעל הארקת הגנה באופן מעשי ?… 

     

    #118980
    arielsegal
    מנהל בפורום

    אם אלקטרודת ההארקה של המבנה המוגן בשיטת TT תהיה בתחום השפעה של המבנה המאופס הרי שבעת ניתוק מוליך ה- PEN ברשת הזינה, יעלה פוטנציאל ההארקה של שני המבנים ולאור העובדה שבבנין שמוגן ב- TT אין השוואת פוטנציאלים, יתרחשו חשמולים.

     

    #118981
    arielsegal
    מנהל בפורום

    לשאלה של אביב:

    תקנות החשמל מאפשרות הגנה בלעדית בפני חשמול באמצעות מפסק פחת.

    במקרה זה יותקן מפסק פחת ראשי המגן בפני חשמול (יתכן לזרם דלף גדול בהרבה מ30 מיליאמפר) ומפסקי פחת טוריים להגנה מפני חשמול ומניעת נזקי התחשמלות לזרם דלף של 30 מיליאמפר במעגלים המוזנים. לדוגמה באתר חקלאי שהפחת הראשי מגיב לזרם דלף של חצי אמפר ובתי התקע מוגנים באמצעות מפסקי פחת לזרם דלף של 30 מיליאמפר.

    לפיכך גם באתרי בניה נוהגים בהתאם.

    באתרים קטנים קורה לעתים ששני מפסקי הפחת זהים (לזרם דלף של 30 מיליאמפר) והם מותקנים בטור. בדרך זו אחד מהווה גיבוי לשני לאור העובדה שמדובר באזור סיכון מוגבר, חשיפה למים, אבק ולכלוך.

מוצגות 11 תגובות – 1 עד 11 (מתוך 11 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.