פורום חשמל

מוצגות 4 תגובות – 1 עד 4 (מתוך 4 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #100331
    moshe250
    משתתף

    שלום אריאל אני מלמד כרגע קורס מכונות חשמל . כרגע אני מלמד מנוע השראה ונתקלתי מספר פעמים בשאלות מהט שמבצעים ניסוי בו מסובבים את המנוע בניגוד לכיוון השדה ונתונים ונתון שבין טבעות ההחלקה נמדד מתח מסויים נגיד 345 וולט ותדר מסויים לדוגמא 69 הרץ (שהתדר הנקוב הוא 50 הרץ).

    השאלות שלי הן:

    1- מדוע מבצעים את הניסוי הזה ומה משמעות שלו

    2- התדר ומתח שנמדדים הם בסטטור או רוטור

    3- מה הייעוד של טבעות ההחלקה  במנוע השראה

    4- מה החליקה במצב כזה גדולה מ-1?

    תודה רבה

    #100349
    arielsegal
    מנהל בפורום

    משה שלום

    אני מניח שמדובר במנוע השראה בעל רוטור מלופף.

    מטרת טבעות ההחלקה הינה לאפשר חיבור נגדים במעגל הרוטור כדי להפחית את זרם ההתנעה ולהגדיל את מומנט ההתנעה.

    הניסוי שתיארת מיותר לחלוטין ואינו מקנה דבר מלבד להדגים כא”מ מושרה ברוטור….

    בימנו אלה מנוע עם רוטור מלופף לא רלוונטי ללמד. ויסות מהירות ושליטה על מומנט ניתן לבצע באמצעות בקר מהירות מנוע (ווסת תדר).

     

    #100358
    avivz
    משתתף

    מאחר ושאלתך מתייחסת לחומר לימודי הרי שיש להפריד תיאוריה (או ניסוי לימודי) מפרקטיקה תעשייתית.

    1. אם תעלה את כל הפרטים אפשר יהיה להתייחס באופן יותר מלא. עושה רושם שמטרת הניסוי להדגים בלימה דינמית ע”י היפוך כיוון השדה (נקרא plugging). מדובר בבלימה אגרסיבית מאד שבפועל שמשמשת לעצירת המנוע במהירות רבה ואם נעשית באופן לא מבוקר תזיק למנוע ולכן אני בספק כמה היא בשימוש בפועל. ישנן שיטות בלימה דינמיות מתקדמות יותר ופחות מזיקות.
    2. כפי שציינת המתח והתדר נמדדים בטבעות ההחלקה- כלומר ברוטור. כפי שאריאל ציין הוא בהכרח רוטור מלופף (אחרת אין למה לחבר טבעות החלקה).
    3. טבעות החלקה במנוע השראה מטרתן לאפשר לשנות את המעגל החשמלי ברוטור מבחוץ (הן מאפשרות גישה חשמלית לרוטור הסובב). בפועל השימושים העיקריים הם כפי שאריאל ציין נכונה התנעה רכה ובנוסף – בלימה דינמית.
    4. אכן במקרה זה ההחלקה תהיה גדולה מ-1

    תוכל לקרוא עוד כאן:

    http://what-when-how.com/induction-motor/braking-and-reversing-induction-motor/

     על מנת להשלים את התמונה- כאשר מסתכלים על עקומת מומנט/מהירות של מנוע ההשראה, העקומה שאתה כנראה מכיר מכילה רק את האזור שנקראה Motoring, שהוא לרוב האזור המעניין והשימושי ביותר. אבל- מלבד לאזור זה יש בעקומה עוד שני אזורים שלרוב משמיטים אותם- אזור הגנרציה (החלקה קטנה מאפס) ואזור הבלימה (החלקה גדולה מאחד). ראה למשל כאן:

    http://people.ucalgary.ca/~aknigh/electrical_machines/induction/basics/trq_speed.html

    #100368
    arielsegal
    מנהל בפורום

    תודה אביב היקר על הרחבת ההסבר.

מוצגות 4 תגובות – 1 עד 4 (מתוך 4 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.