פורום חשמל

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 15 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #123189
    MOSH
    משתתף

    שלום.

    לקביעת שט”ח תקני בחיווט בפנים הלוח, יש להשתמש בטבלה המצ”ב בהתאם לדרישות התקן.

    הטבלה הנתונה הינה במוליך בידוד 70, ובטמפ’ לוח של 55 מעלות.

    כמה שאלות:

    א) איך ניתן לחשב את שטח החתך כשמדובר במוליך בידוד 90, וכשמדובר בטמפ’ שונה בלוח? האם ישנם מקדמים כלשהם?

    ב) מהי העמודה המתאימה כשמדובר בלוח ביתי? אמנם המוליכים נוגעים מעט זה בזה, אך אינם צמודים לכל אורכם.

    לדעתי העמודה הימנית ביותר היא המתאימה. אם נסתכל על העמודה המחמירה יותר (האמצעית), הרי שביציאה ממבטח ראשי של 63A, נדרש מוליך 35 מ”מ! מעולם לא ראיתי שמשתמשים במוליכים בשט”ח זה בלוח ביתי, בעל מבטח ראשי כזה (ממה שראיתי, משתמשים במוליכים 10 מ”מ, מקסימום 16 מ”מ).

    אשמח לתשובות.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #123198
    arielsegal
    מנהל בפורום
    1. המוליכים שמשמשים לחיווט בתוך הלוח הם בעלי בידוד PVC ולכן מחשבים את הזרם המרבי האפשרי בהם על פי טמפרטורה של 70 מעלות צלסיוס.
    2. הטבלאות מתייחסות להתקנה בתוך הלוח ולא להתקנת כבלים שמתחברים ללוח מבחוץ. הכבלים שמתחברים הם בעלי בידוד פנימי מסוג XLPE ולכן כבל שמוליכיו בשטח חתך של 10 ממ”ר שמותקן לבדו, יכול להוליך זרם מתמיד מרבי של 63A.
    #123200
    MOSH
    משתתף

    ראשית, תודה רבה על המענה.

    ובקשר לנ”ל:

    א) ואם ברצוני להשתמש במוליכים בידוד 90 בחיווט פנים הלוח, איך ניתן לחשב העמסה מותרת? אותה השאלה לגבי טמפ’ שונה מ55 מעלות בפנים הלוח, איך ניתן לחשב?

    (אגב. אני זוכר שבאחד הדיונים פה בפורום, נטען שע”פ התקן נדרש לפחות בידוד 90 בחיווט בפנים הלוח….. מצ”ב צילום)

    ב) ברור לי שמדובר על חיווט בפנים הלוח (כאשר מדובר על קו הזנת הלוח, ודאי שנשתמש בטבלאות שבחוק חשמל, ובהתאם לשיטת ההתקנה ומקדמי התיקון).

    ועדיין: כאשר המבטח הראשי 63A, ע”פ העמודה האמצעית, הרי שנדרש למוליכים (היוצאים ממנו למפסק מגן, ולהזנת כלל מבטחי הלוח, ע”י גישור פנימי. כשלא משתמשים בפס גישור) בעלי שט”ח של 35 ממ”ר (בידוד 70). ומעולם לא ראיתי שעושים כן וכנ”ל.

    לכן אני מסיק שהעמודה הרלוונטית (בלוח ביתי), הינה העמודה הימנית (וגם לפי עמודה זאת נדרש 16 ממ”ר, והרבה  פעמים אני רואה שמשתמשים ב10 ממ”ר….)

    אשמח להבהרה.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #123236
    MOSH
    משתתף

    אשמח מאוד לקבל תשובה.

    תודה מראש!

    #123242
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    מהיכן תשיג מוליכים בעלי בידוד המתאים ל-90 מעלות?

    החיווט במוליכים שהבידוד שלהם מתאים לטמפרטורה הנ”ל הוא לציוד שיוצא אל מחוץ ללוח. מוליכי הכבלים שמתחברים ללוח הם מ XLPE ולכן מתאימים לטמפרטורה מרבית של 90 מעלות צלסיוס.

    קיימים מוליכים שעמידים בטמפרטורה גבוהה יותר מ90 מעלות כמו בידוד סיליקון אבל התקנתם רק למטרות מיוחדות ולסביבה חמה במיוחד.

    הטבלאות שצירפת שייכות ללוחות בתקן-61439 (לוחות מיתוג ובקרה) שמיוצרים על ידי יצרנים מורשים על ידי מכון התקנים וחייבים לעמוד בתקן ובדרישותיו. הלוחות הביתיים שאתה כנראה מכוון אליהם, אינם עומדים בתקן זה וברוב המקרים מכילים ציוד ואביזרים שאינם תואמים לדרישות התקן.

     

    #123245
    MOSH
    משתתף

    שלום ותודה על התגובה.

    א) אכן דברתי על מוליכים מתוך כבל ובעלי בידוד XLPE.

    ב) היות ובחוק החשמל אין שיטת התקנה המתאימה לחיווט פנימי בלוח, אך ישנה דרישה לעמוד בתקן הנ”ל. אני מבין שמלבד הטבלאות הנ”ל אין לי דרך לחשב שט”ח בחיווט הלוח.

    ולכן עדיין אני שואל:

    1. היות והטבלה מדברת במוליך בעל בידוד 70 (pvc), איך ניתן לחשב ע”פ הטבלה כאשר מדובר במוליך בידוד XLPE?
    2. כמו”כ היות והטבלה מדברת בטמפ’ בלוח של 55 מעלות, איך ניתן לחשב ע”פ הטבלה כאשר הטמפ’ בלוח שונה?
    3. לאיזה עמודה בטבלה יש להתייחס כשמדובר בלוח ביתי, כאשר פה ושם יש מגע בין המוליכים? האם אכן העמודה הימנית היא המתאימה, וכפי שטענתי?

    תודה מראש.

    #123260
    arielsegal
    מנהל בפורום

    בתשובתי הקודמת כתבתי שאין מוליכים מבודדים עם בידוד XLPE 

    #123265
    MOSH
    משתתף

    שלום אריאל.

    אני מדבר באופן שהוצאתי את המוליכים מתוך כבל, וכעת יש בידי מוליכים מבודדים בעלי בידוד XLPE…… איך אוכל להשתמש בטבלה באופן זה?

    ומה באשר לשאר שאלותיי? הם חשובות לי לא פחות (בעיקר לאיזה עמודה להתייחס).

    אשמח למענה.

    תודה רבה.

    #123271
    luz
    משתתף

    mosh שלום,

    עבור טמפרטורת לוח שונה מ 55 מעלות, בתקן 61439 נמצאת הנוסחה להמרה.

    מצורפת טבלה מתוך קטלוג הסיסטם של אחד מיצרני המקור- שים לב שהזרמים המופיעים בטבלה זו הם Inc=80%In (זרם נקוב של מעגל תחת תנאים/אילוצים, עבור קונפיגורציה שלא נבדקה מותר להעמיס את המעגל עד 80% מערכם הנקוב של האביזרים). כלומר, אם כתוב בטבלה זו שזרם Inc המותר עבור מוליך מסויים הוא 20A, הכוונה שזה מתאים למעגל עם מבטח של 25A, ואת המעגל מותר להעמיס ב 20A.

    לגבי שיטת ההתקנה- שיטת ההתקנה “כל מוליך בנפרד” מותנית בכך שהמוליכים מקובעים כך שלכל אורכם קיים רווח בין המוליכים, לפחות כקוטר המוליך. השיטה שאתה מדבר עליה היא “צמה”, ואם המוליכים נוגעים במוליכי מעגלים נוספים ובאביזרים, יש לקחת את זה בחשבון בחישוב הטמפרטורה.

    ‫קבצים מצורפים (ניתן להוסיף קבצי JPG, GIF, PNG, PDF):
    #123277
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    לא נראה לי מציאותי לפרק מוליכים מכבלים ולחווט לוח.

    בלוחות בתקן משתמשים בפסים או במוליכים גמישים.

    #123282
    MOSH
    משתתף

    תודה רבה אריאל וLUZ.

    בקשר לתגובתך LUZ:

    א) אשמח לראות את נוסחת ההמרה לטמפ’ שונה (אין לי את התקן).

    ב) לא כ”כ הבנתי את עניין העמסת 80% מערך המבטח: הרי ע”פ החוק נדרש, שזרם מתמיד מרבי (מתוקן) של מוליך, יהא גדול שווה מהזרם הנקוב של המבטח. לפי דבריך שאסור להעמיס יותר מ80% מערך המבטח, ז”א שזרם המבטח גבוה יותר מ:Iz’. היתכן?

    ג) בדר”כ בלוחות דירתיים, בהם המבטחים אינם מגושרים באמצעות פס, אלא באמצעות מוליכים (גמישים), המוליכים נוגעים זב”ז. אם אכן נתייחס לכך כ”צמה” ובהתאם לעמודה האמצעית, הרי שבלוח 63×3 נדרש מוליכים לחיווט פנימי, בעלי שט”ח של לפחות 25 מ”מ ומעלה. האם ראית אי פעם שלוח בסדר גודל כזה מחווט במוליכים בעלי חתך גבוה כ”כ? וכי כולם לא תיקניים? אתה היית משתמש במוליכים 25 מ”מ באופן כנ”ל?

    תודה

    #123287
    arielsegal
    מנהל בפורום

    1. לצערי אתה חוזר בכל פעם ללוחות ביתיים בעוד שהטבלאות והתשובות עוסקים בלוחות תעשייתיים.

    2. צדק לוי שבתכנון לוח חשמל מתחשבים בטמפרטורת סביבה וקירבתם של המבטחים הצמודים ולכן מעמיסים את המבטחים בזרם Icn ששווה לכל היותר ל-80% של הזרם הנקוב של המבטח.

     

    #123292
    MOSH
    משתתף

    אז בלוחות ביתיים, ע”פ מה אוכל לדעת Iz של המוליכים בחיווט הפנימי (באופן שאיני משתמש בפס לגישור)? אם הטבלה הנ”ל לא מתאימה (ולמה באמת?), ואין שיטת התקנה מתאימה בחוק חשמל, אז להיכן ניתן לפנות?

    אנשים אומרים כל מיני כללי אצבע ללא סימוכין, ובשטח רואים פערים שונים (לאחרונה ראיתי לוח דירתי 63×3 שהחיווט הפנימי כולו באמצעות מוליכים 6 מ”מ. במקרה הכרתי את החשמלאי, אדם ותיק בתחום, מקצועי ומוערך, שעשה באותו לוח ובאותה הדירה באמת עבודה יפה ומקצועית. שאלתי אותו בהקשר חתך המוליכים, והוא טען שמקובל לרדת בחתך מוליכי חיווט הלוח, מחתך קו ההזנה שהיה 10 מ”מ. והביא ראיה לדבריו: שהנה הלוח הנ”ל קיים כבר מעל 20 שנה, והכל תקין, ואין שום סימני ליקוי ופגם במוליכי חיווט הלוח. שמעתי עבר כמה פעמים טענה זו, של ירידה בחתך לעומת חתך קו ההזנה, ואיני יודע על מה טענה זו נסמכת……)

    בקיצור מה באמת נכון לעשות, ואיך להתייחס לחיווט הלוח הביתי בהתאם לגודל המבטח הראשי?

    תודה.

    #123299
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    חשבתי שהאגדה הזו שניתן לרדת בשטח חתך המוליכים בלוח חשמל כבר חלפה מהעולם.

    אבל כנראה שחשמלאים ותיקים שזכו ללמוד כששטח החתך של מוליכים היה שווה לזה המוגדר עדין ממשיכים לחשוב כך.

    אני די נוטה להסכים ששטח חתך של 10 ממ”ר של מוליכים המשמשים גישורים בלוח בייתי גם לזרם של 63 אמפר יכול להספיק בשל העובדה שהמעגלים אינם עמוסים בו זמנית ואם אכן הם יועמסו בו זמנית המא”ז הראשי צפוי להפסק בזרם ממושך של כ- מ-50 אמפר. 

    #123307
    MOSH
    משתתף

    תודה רבה על המענה.

    א) אני מבין שאין משהו ממשי להסתמך עליו בקביעת חתך חיווט המוליכים בלוח ביתי. וחבל שכך (לא יכלו להוסיף שיטת התקנה בחוק חשמל?).

    האם תוכל מתוך ניסיונך לומר מהו החתך המתאים לחיווט מוליכי לוח ביתי, לפי סוגי המבטחים הראשיים הנפוצים בלוחות הביתיים (25/40/63)? 

    מה נדרש הן מבחינה בטיחותית, והן מבחינת בודקי החשמל?

    ב) מדוע כתבת שאילו המעגלים יהיו עמוסים בו זמנית, מפסק ראשי של 63A, יפסק כבר ב: 50A? לא הבנתי.

     

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 15 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.