פורום חשמל

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #125709
    Tomer01
    משתתף

    שלום, בבניין ישן מבוסס הארקת הגנה, חשמלאי מבצע בדיקה LT בארון חשמל ומקבל התנגדות נמוכה תקינה. האם ייתכן שההתנגדות הנמוכה שקיבל תהיה בגלל קצר זמני בין הארקה לאפס בדירה השכנה???

    כלומר ייתכן מצב בו נקבל קריאת התנגדות נמוכה בגלל מכשיר כלשהו (אפשר שחובר זמנית לשקע) בו קיים קצר בין אפס לקו הארקה בזמן שקו הארקה של הבניין למעשה בפועל מנותק מהארקת ההגנה (מנותק מהצנרת מים המתכתית המשמשת כהארקת הגנה).

    #125715
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום, 

    המצב שתיארת בשאלה אפשרי בהחלט ועלול להתרחש. לפיכך בעת חשד שעכבת לולאת התקלה שנמדדת אינה הגיונית או אינה תואמת לתוצאות אחרות שנמדדות במבנים סמוכים למבנה, יש לבצע בדיקת התנגדות בידוד בין אפס להארקה על מנת לאמת שאין חיבור בין אפס להארקה.

    בדיקת זו דורשת הפסקת החשמל וניתוק מוליך האפס בכניסה למבנה. רק כך ימנע החיבור בין אפס לאדמה שקיים בהארקת השיטה של המתקן.

    #125716
    Tomer01
    משתתף

    אני מבין, אבל במבחן המציאות חשמלאי בודק שרואה קריאה עם ערך תקין לרוב מסיים בכך את הבדיקה ומסמן v. 

    קשה לי להאמין שמישהו יבקש מחברת החשמל לנתק את החשמל למבנה למרות שקיבל קריאה תקינה במכשיר שלו. זו המציאות לדעתי. או לבקש מכל הדירות להוריד בו זמנית את המפסק מגן בתוך הארון חשמל בדירתם (כי פחת מנתק 0) גם לא בקשה סבירה שיכולה באמת להתממש במציאות.

    אם כך, אין כל משמעות לבדיקות LT, מספיק שמישהו חיבר מכשיר שבו יש קצר בין אפס להארקה וכל הבדיקה לפח… 🙁

    #125719
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום, בדיוק כך.

    חשמלאי או בודק שנוהגים כך מרמים את עצמם ואת הלקוחות ומסכנים אותם.

    בדיוק כמו שלא נבצע התקנות לא חוקיות שסמויות מן העין אנו מחוייבים לאמינות ויושר מקצועי בכל עבודה או בכל מדידה אותה אנו מבצעים.

    לא בכל המקרים נדרשת מעורבות חברת החשמל בבדיקה. 

     

    #125720
    Tomer01
    משתתף

    רעיון שעלה לי בראש, כדי להמנע מתוצאה כוזבת בבדיקה: מכיוון שמדובר במבנה בהארקת הגנה דרך צנרת מים ראשית של העירייה, “להפריד” בין מוליך הארקה של המבנה לבין הארקת המים הערייה: לנתק את מוליך הארקה הראשי מהצנרת ולחבר אותה זמנית דרך התנגדות כלשהי, נניח 20 אום.

    למדוד LT בין הצנרת הראשית עצמה של העירייה (מקור הארקה למבנה) לבין פאזה כלשהי במבנה, אם תוצאת מדידת ה LT קטנה או שווה ל 20 אום, סימן שקיים קצר במבנה בין אפס להארקה ובנוסף הצנרת של העירייה אינה יכולה לשמש כאלקטרודת הארקה (אם אלקטרודת הארקה הייתה תקינה היינו אמורים לקבל קריאה נמוכה בהרבה).

    המטרה מלכתחילה לבדוק שאלקטרודת הארקה אכן נותן התנגדות תקינה, זה יכול להיות צנרת מים או אלקטרודה נעוצה באדמה. אבל לקבל בדיקה אמיתית עבור האלקטרודה.

    זה בגדר רעיון. מה דעתך?

    #125721
    Tomer01
    משתתף

    אוסיף שכמובן אני יודע שכאשר מתחברים לאלקטרודת הארקה חדשה יש לבדוק את טיבה לפני שהיא מחוברת למעגל כלשהי…

    אך במקרה הנל מדובר על מבנה שכבר חובר לאלקטרודת הארקה לפני עשרות שנים ולא ידוע מה טיב האלקטרודה. זה בעצם הדיון. מקווה שהצלחתי לחדד.

    #125723
    arielsegal
    מנהל בפורום

    כל עוד תמדוד עכבת לולאת תקלה פין מוליך פאזה להארקה כשהאפס מחובר לאותה נקודת הארקה אזי ברור שהתוצאה תהיה מושפעת מהאיפוס הבלתי חוקי.

    אם תוכל לנתק בשלמותו את חיבור הארקת המבנה לצינור המים של המבנה ותבצע את המדידה כלפי צינור המים, יש אכן אפשרות לזהות על פי התוצאה השונה (במידה ואכן תתקבל תוצאה שונה)  את החיבור הבלתי חוקי במבנה בין אפס לבין הארקה.

    #125724
    Tomer01
    משתתף

    אריאל, מותר לנתק מוליך הארקה למבנה?

    הצעתי לשים התנגדות זמנית כלשהי, או שזה מיותר? מה התקנות אומרות?

    #125726
    arielsegal
    מנהל בפורום

    ניתן לנתק הארקה למבנה רק אם מפסיקים חשמל

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.