פורום חשמל

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 48 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #116620
    UriM
    משתתף

    היי אני מעוניין להתקין עמדת הטענה לרכב חשמלי בחניה הפרטית, בבניין רב קומות. עקב הקומה שאני נמצא בה והעובדה שפירי החשמל אטומים בין מעברי הקומות, אין אפשרות להוריד כבל מהלוח של הדירה בחזרה לחניון, לכן אני שואל מה הן האפשרויות העומדות בפני (מלבד להתחבר ללוח הציבורי של הבניין, שאמנם זה פשוט וזול, אבל דורש הסכמים אחרים עם ועד הבניין לגבי תשלום וכו’ או הזמנת חיבור חדש שיהיה ייעודי עבור העמדה). האם זה אפשרי שחשמלאי יבצע פיצול בחדר החשמל של הבניין במקום\לאחר קופסת המהדקים? מכיוון שברור לי שזה יכול לגרום לבעיה של עומס יתר (כיום יש חיבור סטנדרטי של 25X3), האם אחת מהאופציות הבאות אפשריות:

    1. להוסיף מפסק 25X3 במקום\לאחר קופסת המהדקים שממנו יצא הקו לדירה והקו לעמדת ההטענה. פה זה עם החסרון שאם יש עומס יתר יקפוץ לי המפסק בחדר חשמל, אבל בתכנון זה שגם ככה אשתמש בהטענה רק בשעות הלילה ולא צפוי שאגיע לצריכה גבוהה.
    2. להזמין מחברת החשמל הגדלת חיבור החשמל ל 40X3 ואז לפצל לאחר קופסת המהדקים קו נפרד לחניה עם מפסק 16X3 ולא לשנות את החיבור לדירה. באופן הזה אין שום שינוי מבחינת ההספק לדירה (עדיין תוגבל ל 25X3 על ידי הלוח הדירתי) והמפסק החדש למטען ימנע ממני לעבור את הסף של החיבור גם במקרה הביזארי שגם הדירה וגם המטען בהספקים המקסימליים שלהם.

    שאלתי חשמלאים בנושא אבל נראה שאין הסכמה לגבי האם מותר להם לשנות משהו בחיבורים בחדר החשמל של הבניין, ברור לי שארון השעונים עצמו הוא אוף לימטס אבל למיטב הבנתי קופסת המהדקים זה כבר “האיזור הפרטי” של הבניין\דייר ושם מותר לבצע שינויים (בכפוף לביקורת של חח”י). שלחתי אליהם גם שאילתה בנושא באימייל, אבל עוד לא קיבלתי תשובה. בתודה, אורי

    #116624
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום,

    1. אינך יכול להתחבר למתקן החשמל הציבורי.
    2. ממליץ להגדיל חיבור ולהתחבר בצורה תקנית להזנה המוגדלת, בדיוק כמו שתיארת באפשרות 2.

     

    #116627
    UriM
    משתתף

    היי

    תודה על התגובה המהירה!

    1. זאת ההתקנה הסטנדרטית לפי מה שראיתי לכל החברות ,זה מה שהן מציעות גם… מוסיפים את כל החלקים הנדרשים על גבי הלוח הציבורי של הבניין ומושכים משם את החשמל + מוסיפים שעון כדי שיהיה ניתן למדוד כמה אני חייב לחשבון הוועד. 
    2. זה מושלם מבחינתי, אבל דווקא מהחברות של ההתקנה, נאמר לי שזה אסור. כשהצעתי את זה אמרו:

    “כל מה שנוגע לחדר מונים/ארון מונים של חברת חשמל חל איסור להתחבר בכל צורה ודרך. חיבור יכול להתבצע מלוח חשמל ציבורי או פרטי”

    זה פתרון שממש מתאים לי, אבל נראה שיש בלבול בקרב חשמלאים האם זה מותר או לא

     

    #116647
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שלום

    חיבור יכול להתבצע מהלוח הפרטי שלך.

    חיבור מהלוח הציבורי אסור בהחלט.

     

    #116759
    elad
    משתתף

    שלום אריאל,

    1. מבחינת בטיחות אש הרבה יותר הגיוני להזין מהלוח הציבורי, שכידוע בעת שריפה במטען, ניתן יהיה להפסיק את החשמל הציבורי מלחצן החירום בכניסה לבניין.
    2. לא ראיתי כלל התייחסות בהנחיות מינהל החשמל דרישה ללחצן חירום משולט שיותקן בטווח עין (מרחק קצר יחסית) מעמדת הטעינה ויאפשר ניתוק העמדה בעת אירוע שריפה האמור לעי”ל.
    3. תאר לעצמך מה יקרה בעת אירוע שריפת המטען, כאשר יגיעו כוחות הכיבוי…
    4. הזנת עמדה בשטח ציבורי אומנם אפשרית לכאורה מבחינה חוקית, אך ממש לא עולה בקנה אחד עם בטיחות אש ועם הגיון פשוט.

    אודה לתגובתך.

    #116761
    victorcoh
    משתתף

    שלום.

    חיבור עמדת טעינה מהלוח הדירתי בבניין משותף  כשהחניה נמצאת בחניון התת קרקעי של הבניין.

    האם צינור מרירון מהווה התקנה סמויה בחניון התת-קרקעי.?

    מפני שיש חילוקי דעות בעניין ההתקנה הסמויה יש חלק מה בודקים של דרושים פח מגן על הצינור עד לעמדת הטעינה.

     

     

    #116763
    yossi69
    משתתף

    שלום,

    כתוב במפורש בהנחיות של רשות החשמל /משרד האנרגיה:

    1. אם מותקן מעגל טעינה בתוך מבנה תהיה התקנה חשיפה<br />או התקנה סמויה
    2. אם מותקן מעגל טעינה מחוץ למבנה תהיה התקנה סמויה<br />בלבד.
    #116771
    arielsegal
    מנהל בפורום

    שימו לב להגדרה של התקנה סמויה בהנחיות מנהל מינהל החשמל להתקנת מתקני טעינה לרכב חשמלי:

    “התקנה סמויה” – התקנה של כבל שאינה נראית לעין בתוך אדמה, קיר, תקרה, רצפה, מחיצה, צינור או מובל אחר הרציפים לכל אורכם, ללא אפשרות פתיחת פתחים, הורדת מכסים או סילוק מחיצות, אלא באמצעות כלים בלבד;

    #116834
    elad
    משתתף

    שלום אריאל,

    הגדרות לחוד ומעשים לחוד…

    בודקי חח”י מאשרים במקרים כאלו התקנה בתעלות פח בלבד. מבחינתם במקרים אלו התקנה סמויה=התקנה בתעלות פח.

    ואין עם מי לדבר. ידעו חברי הפורום ויפעלו בהתאם.

     

    #117779
    yossi69
    משתתף

    שלום,

    יש הנחיות אחרונות מתאריך 19/11/19 ובהם דברים השתנו מההנחיות הקודמות, אולי נוקשות יותר.

    “מעגל סופי לטעינה” – מעגל המזין מערכת טעינה באופן בלעדי ושתחילתו בלוח הקרוב לה<br />
    וסיומו בעמדת הטעינה עצמה או בבית תקע המזין התקן הטעינה.

    המשפט הבולט, אומר הכל, כי אין להתקין את עמדת הטעינה ללוח דירתי בכלל (הוא מרוחק).

    עדיין, כאשר דורשים בהנחיות אלו כי מעגל סופי לטעינה יותקן בהתקנה סמויה בלבד, ישנה בעיה בהתקנה זו.

    ראיתי המון צורות התקנה “סמויה” (בטח שאף אחד לא חוצב), זה עדיין נחשב גם כאיותה “סמויה” לעירוב הזנות בשטח הציבורי של הבניין. אם פרצה שריפה בחניון, מגיע כיבוי אש וניתקו את המפסק המזין את החניון, עדיין ישנה הזנה שונה בעמדת הטעינה מהדירה, ויכול להוות בעיה חמורה גם כאשר ההתקנה סמויה.

    ללא קשר התקניה סמויה בחוק החשמל בפרק מעגלים סופיים 2 ג’, אומר כי ניתן להתקין הזנה מדירה לעמדת טעינה בחניון הבניין בתנאי שיהיה במוביל, התקנה סמויה, ללא תיבות. עכשיו שוב חזרנו להתקנה סמויה שיש לה הרבה פירושים ” בסה”כ כולם אותה משמעות” שאפשר להפוך אותה לחשיפה ע”י פתיחת פתחים המצריכה שימוש בכלים. לכן מרירון עונה למקרה או צינור PG משוריין, תעלת פח סגורה וכו’. צריך להיות משפטן כדי להחליט וכל זה בשביל סכום קטן…מסבכים אותנו…

    #117785
    alktron
    משתתף

    בכל תקנה פרק ההגדרות מגדיר ,מסביר  ומפרש מונחים רלוונטים לנושא.

    אנשי רשות החשמל הבינו את הצורך בקידום נושא עמדות הטעינה והזנתם לאור ” עירוב הזנות ” ובחרו להגדיר בצורה ברורה ורחבה  כי צינור שבתוכו כבל שלם לכל אורכו יחשב לענין זה כהתקנה סמויה .נקודה !!! 

    כמובן שההתיחסות לעמדת טעינה בלבד ולא להזנות אחרות ולאור כך יש להתייחס.

    לענין שריפה והצורך בהפסקה אחת למתקן לא קשור להתקנה סמויה , חשיפה או גלויה .

    ברבי קומות ובמקומות שהמתכנן קבע או דרישה ספיצפית מגורם כיבוי אש או בטיחות ,בכל לוח קיים פיקוד מרכזת אש הגורם להפסקת  המפסק הראשים הראשיים וזה אמור לתת מענה .

     

     

     

     

     

    #117797
    yossi69
    משתתף

    שלום,

    התקנה במובל השלם לכל אורכו ברור וכתוב בהנחיות רשות החשמל לעמדות טעינה ואף מופיע בתקנה 2 ג’ בפרק מעגלים סופיים כהתקנה סמויה , מובל וללא תיבות. כי זה לא כך בהתקנות רבות של עמדות טעינה, יש מעבר מצינור מרירון לצינור PG וכו’.

    לעניין השריפה אין כל תקנה או הנחייה, פשוט העליתי נושא בעייתי, קח בחשבון כמו הדייר הנ”ל יהיו דיירים נוספים שירצו להתקין בצורה כזו למרות היותה סמויה, יהיו המון הזנות שונות בתוך השטח הציבורי. וזו בעיה לא קטנה לדעתי

    לכן, ההנחיה הזו כנראה פותרת את הבעיה של התקנה מלוח דירתי. “מעגל סופי לטעינה” – מעגל המזין מערכת טעינה באופן בלעדי ושתחילתו בלוח הקרוב, לוח חשמל של דייר בקומה 20 אינו הלוח הקרוב לעמדה

    #117808
    UriM
    משתתף

    שלום לכולם

    יכול לעדכן שהיו אצלי 3 מהנדסים ממחלקת תכנון של חברת החשמל בנוגע לאילו התקנות ניתן לבצע ואיזה לא (עשיתי הזמנה של שעון חדש, לצערי בסוף לא היה מקום בארונות הקיימים ולא היה מקום לארון חדש).

    לפי מה שהם אמרו:

    1. הגדלה של ההספק ופיצול לאחר השעון עם לוח חדש – למרות שטכנית זה אפשרי (הודו של רעיון טוב שיפתור הרבה בעיות לאנשים במצבי) אבל זה לא בנהלים של רשות החשמל ולא יעבור ביקורת של חח”י. כל שעון חייב להיות מחובר ללוח אחד וההספק שלו חייב להתאים לשעון, אז אם הייתי משנה ל 40X3 הייתי חייב גם להגדיל את הלוח הדירתי ל 40X3 שהיה מייתר את כל הרעיון של לעשות זוג לוחות 25X3 + 16X3 שמחוברים בנפרד לאותו השעון. 
    2. התקנה על הלוח הציבורי של החניון – אפשרי, זה לא רלוונטי לחברת החשמל. העמדה מתפקדת כעוד צרכן של הלוח הציבורי (40 מטר של סלילה במתקנים עיליים קיימים ומרירון). הסלילה כמובן צריכה לעמוד בכל התנאים לפי ההוראות להתקנה של עמדת הטענה. 
    3. הורדה של כבל מהלוח הדירתי לחניון – מותר רק בבניין עד קומה רביעית, כל עוד הבניין לא נחשב רב קומות.
    4. הורדה של כבל מלוח דירתי לחניון בבניין רב קומות – אסור (לא התעמקתי בסיבה למה, אני חושב שיש נהלים שונים לגבי עירוב הזנות בבניין רב קומות).

    בסופו של דבר הבנתי שגם בחברת החשמל יש דיונים עכשיו בנוגע מה לעשות לגבי רבי קומות. נראה שמה שיהיה בסוף הנוהל שלהם הוא שכל בניין יצטרך להזמין שעון -ציבורי- נוסף (לפחות 100 אמפר תלת פאזי) ולהתקין לו לוח ייעודי שיהיה בשימוש של מטענים (כאשר המטענים\הלוח אחראיים על חלוקה של עומסים כך שיהיה ניתן לשים מספר רב של צרכנים) שינוהל על ידי ועד הבניין.

    #117820
    yossi69
    משתתף

    שלום,

    לדעתי עמדות הטעינה הגיעו לשלב מסוכן, ראשית, מעבר מבורך, אמצעי ירוק נטו וכל המשתמע מרכב חשמלי.

    שנית, מהווה בעיה גדולה בחיבור חשמל, כל עוד זה לא הרבה דיירים הכל מסתדר ככה או אחרת, זה צרכן לא קטן.

    יורי, מבחינה הגיונית, לא נראה לי המצב שונה בבניין עד קומה רביעית מבניין רב קומות, עצם העובדה בהזנה מלוח דירתי לשטח ציבורי בבניין בשתי המקרים (ערוב הזנות).

    כפי שאמרתי קודם, בגלל הפרוש בהנחיות של “מעגל סופי לטעינה” – זהו מעגל המזין מערכת טעינה באופן בלעדי ושתחילתו בלוח הקרוב…, זה מונע התקנה מלוח דירתי שבטח מרוחק מלוח ציבורי. אין ספק שחיבור ללוח ציבורי דורש אישור מהדיירים, מונה חשמל וכו’. לכן במקרים מסוימים מתקינים לוח חשמל לחניון, ממנו מזינים את כל העמדות טעינה (כמובן תלוי בגודל החיבור או להזמין הגדלה ). 

    קצת הקשו עם ההנחיות האחרונות, כי בקודמות למשל ההתקנה סמויה או חשיפה הייתה תלויה במיקום ההתקנה, בתוך/מחוץ למבנה. למשל, התקנה בחניון ע”ג תעלות רשת נחשבת התקנה גלויה ואף אינה מותרת בהנחיות הקודמות, ואילו היום רק בהתקנה סמויה בלבד. כרגע הבודק חייב להפעיל שיקול דעת ואחריות על אופן ההתקנה ובטח בצמוד להנחיות האחרונות

    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני ‫2 שנים, ‫10 חודשים ע"י yossi69.
    #117822
    yossi69
    משתתף

    שלום,

    דבר נוסף וחשוב שקיים בהנחיות האחרונות ולא נלקח בחשבון ברוב המקרים הוא : “נקודת חיבור בעמדת הטעינה במקום ציבורי תוגן מפני מתח יתר”, ע”פ ההגדרה שחניון בבניין מגורים נחשב למקום ציבורי, לכן הנחיה זו צריכה להתקיים, מי בדק? איפה זה קיים? אם זה נמצא כחלק מהעמדה, האם זה כלול בתקן של הצהרת היבואן /יצרן? 

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 48 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.